هشدار هواشناسی؛ بارش‌های سیل آسا و برف در راه است

سازمان هواشناسی از تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور خبر و نسبت به بارش‌های سیل‌آسا، تگرگ، برف و خسارت به محصولات کشاورزی در برخی استان‌ها هشدار داد.

بررسی جدیدترین نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز سامانه بارشی در شرق کشور فعال بوده و به‌تدریج اواخر وقت از مرزهای شرقی کشور خارج می‌شود. بر این اساس امروز در جنوب استان‌های بوشهر و فارس، برخی مناطق هرمزگان،‌ سیستان و بلوچستان،‌ کرمان، شرق یزد،‌ خراسان جنوبی و خراسان رضوی رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد. همچنین در شرق سواحل دریای خزر ابرناکی و بارش پراکنده روی می‌دهد.

تصاویری خیره کننده از هواپیمای فوق لوکس ایلان ماسک

فردا شنبه با گذر موج تراز میانی جو از شمالی شرق کشور در خراسان شمالی،‌ خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان و ارتفاعات شرقی البرز و ارتفاعات استان‌های هرمزگان، کرمان و شمالی سیستان و بلوچستان وزش باد و بارش روی می‌دهد.

یکشنبه آینده در نوار شرقی کشور بارش پراکنده و وزش باد پیش بینی شده و به‌تدریج با شمالی شدن جریان باد روی دریای خزر بارش همراه با وزش با و کاهش نسبی دما در شرق اردبیل، گیلان، مازندران شروع و دریای خزر مواج می‌شود.

بر اساس اعلام  سازمان هواشناسی  دوشنبه آینده در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان رگبار پراکنده و وزش باد روی می‌دهد و در سواحل شمالی بارش‌ها تشدید شده و با گذر متناوب امواج تراز میانی از نوار شمالی کشور در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی،‌ اردبیل و ارتفاعات البرز مرکزی بارش باران و در ارتفاعات بارش برف پیش بینی شده است.

سه‌شنبه در شمال غرب،‌ گیلان،‌ دامنه‌های زاگرس در غرب و دامنه‌های جنوبی البرز  در قزوین و البرز ابرناکی رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران همراه با رعدوبرق در مناطق مستعد تگرگ، در ارتفاعات احتمال بارش برف، وزش باد شدید موقت در نقاط مستعد خیزش گردوخاک و کاهش محسوس دما.

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۰۸/۱۳: جنوب فارس، جنوب بوشهر، غرب هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب، آب‌گرفتگی معابر، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، سیلاب در مناطق مستعد، صاعقه، اختلال در تردد جاده‌ای، ریزش و احتمال رانش کوه، خسارت به سازه‌های موقت، تاخیر و احتمال لغو پرواز و آسیب به صنعت کشاورزی.

توصیه: اجتناب و پرهیز از تردد و اسکان درحاشیه مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، بازگشایی دهانه پل ها و آبروها، احتیاط در سفرهای برون شهری، بررسی استحکام سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها، تسریع در کاشت محصولات پاییزه.

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، احتمال تگرگ، احتمال بارش برف در ارتفاعات، وزش باد شدید موقتی در نقاط مستعد همراه با خیزش گردوخاک و تداوم کاهش نسبی دما
منطقه اثر:

جمعه 1401/08/13: شرق اصفهان، فارس، بوشهر، هرمزگان، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد.

شنبه 1401/08/14: گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، سمنان، خراسان رضوی، هرمزگان، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی.

یک‌شنبه 1401/08/15: گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی.

اثر مخاطره: احتمال جاری شدن روان‌آب، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در سفرهای بین شهری بویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال ریزش کوه، احتمال آبگرفتگی محدود معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت کوه‌نوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، تسریع در کاشت محصولات پاییزه و تعجیل در برداشت محصولات آماده.

توصیف سامانه: وزش باد همراه با افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: جمعه 1401/08/13

زمان پایان: یک‌شنبه 1401/08/15

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج، در نواحی ساحلی 1 تا 1/5 متر و در فراساحل تا 2 متر و همراه با رگبار و رعدوبرق

منطقه اثر:

جمعه 1401/08/13: خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل در استانهای بوشهر و هرمزگان.

شنبه 1401/08/14: خلیج فارس و غرب تنگه هرمز، نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر و هرمزگان.

یک‌شنبه 1401/08/15: شرق خلیج فارس و غرب تنگه هرمز، نواحی ساحلی و دور از ساحل هرمزگان و بوشهر.

اثر مخاطره: احتمال آسیب به تورهای صیادی و قفس‌ها، اختلال در تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک و احتمال خسارت به تأسیسات دریایی.

توصیه: محدودیت در سفرهای دریایی با شناورهای سبک و تمهیدات پیشگیرانه جهت دوری از خسارت در فعالیت‌های دریایی.

توصیف سامانه: وزش باد همراه با افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: شنبه 1401/08/14

زمان پایان: یک‌شنبه 1401/08/15

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج، در نواحی ساحلی 1 تا 1.5 متر و در فراساحل تا 2.5 متر

منطقه اثر:

شنبه 1401/08/14: دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل در استانهای گیلان، مازندران، گلستان.

یک‌شنبه 1401/08/15: دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل در استانهای گیلان، مازندران، گلستان.

اثر مخاطره: احتمال آسیب به تورهای صیادی و قفس‌ها، احتمال غرق شدن قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی

توصیه: محدودیت در سفرهای دریایی با شناورهای سبک و تمهیدات پیشگیرانه جهت دوری از خسارت در فعالیت‌های دریایی.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.