گوترش: اشغالگری رژیم صهیونیستی باید پایان یابد

 الجزایر گزارش داد، «آنتونیو گوترش» امروز (چهارشنبه) در افتتاحیه سی و یکمین نشست سران کشورهای عربی در الجزایر گفت: اجازه دهید از ادامه رنج در فلسطین شروع کنم، موضع سازمان ملل در این زمینه مشخص می باشد و آن این است که صلح باید(در سرزمین های اشغالی) پیشرفت کند و اشغالگری پایان یابد.

وی ادامه داد: هدف مشترک ما ایجاد دو کشور در کنار هم و زندگی در صلح و امنیت در کنار یکدیگر است و اینکه قدس پایتخت هر دو کشور خواهد بود.

دبیر کل سازمان ملل خواستار حمایت سخاوتمندانه (کشورها) از آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (اونرا - UNRWA) به عنوان اساس ثبات منطقه که بحران مالی موجودیت آن را تهدید می کند و بر حقوق پناهندگان فلسطینی تأثیر می گذارد، شد.

«عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر نیز طی سخنانی در افتتاحیه اجلاس سران کشورهای عربی، خواستار تشکیل یک کمیته ارتباطی و هماهنگی عربی برای بسیج حمایت از ارائه درخواست به سازمان ملل متحد به منظور اعطای عضویت کامل به فلسطین در این سازمان شد.  

وی همچنین بر آمادگی کشورش برای انتقال این خواسته حیاتی به سازمان ملل به منظور تشکیل مجمع عمومی فوق العاده برای اعطای عضویت کامل به فلسطین تاکید کرد.

به اعتقاد وی، با توجه به ناتوانی شورای امنیت در تحمیل راه حل دو کشوری که از اجماع بین المللی برخوردار است، کشورهای عربی باید حمایت های سیاسی و مادی را از فلسطینیان بسیج کنند تا مردم فلسطین بتوانند مقاومت کنند.

رئیس جمهور الجزایر افزود: در طول اجلاس سران کشورهای عربی، ما پایبندی خود را نسبت به ابتکار صلح عربی با تمام عناصر تکرار می کنیم زیرا این طرح مرجع، مورد توافق جهان عرب و رکن اصلی احیای روند صلح در خاورمیانه است و تنها راه برای برقراری صلح عادلانه و همه جانبه است که تحقق آرزوهای مشروع مردم فلسطین برای تاسیس یک کشور مستقل بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی را تضمین می کند.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی بین‌المللی، اولین مساله محوری ما همچنان فلسطین است و در کانون اولویت‌های ما قرار دارد، به‌ویژه اینکه تجاوزات شدید توسط نظامیان اشغالگر (صهیونیستی) و گسترش شهرک‌ سازی ها و کشتار فلسطینی های بی‌گناه ادامه دارد.  

گوترش خواستار پایان اشغالگری رژیم اسرائیل شد

«قیس سعید» رئیس‌جمهور تونس نیز با تاکید بر لزوم حل و فصل عادلانه همه مسائل  بر اساس معیارها و استانداردهای بین‌المللی یکسان تاکید کرد که حق فلسطین باید در دستور کار همه گروه‌های بین‌المللی در کنفرانس‌های مختلف باشد.

وی با بیان اینکه با اعمال محدودیت ها حق فلسطین ضایع شدنی نیست، افزود: ما تلاش کرده‌ایم که حق فلسطین در همه برنامه‌های کنفرانس‌ها و رویدادهای بین‌المللی مختلف مطرح باشد.

رئیس جمهور تونس افزود: صلح تنها با بازگرداندن حق فلسطین و تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس می تواند محقق شود.

 دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی نیز در سخنانی خواستار پیوستن به همبستگی مسالمت‌آمیز برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین شد و اظهار داشت: افزایش اشغالگری در فلسطین هشدار بد می دهد و متاسفانه جهان بیکار می ایستد و به حرف زدن بسنده می کند.

گوترش خواستار پایان اشغالگری رژیم اسرائیل شد

«ابوالغیط» با تمجید از مبارزات مردم فلسطین گفت: برادران ما در فلسطین اسطوره وار مقاومت می کنند و مساله آنها مساله همه ما است.

وی گفت: راه حل دو کشور به عنوان راهی برای پایان دادن به اشغالگری و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی همچنان مورد اجماع کشورهای عربی است.  

در این پیوند، «ماکی سال» رئیس جمهور سنگال و رئیس اتحادیه آفریقا نیز طی سخنانی با بیان اینکه اتحادیه آفریقا و اعراب در یک خط واحد حرکت می کنند، گفت: ما همانطور که اتحادیه کشورهای عربی انجام می دهد از مساله فلسطین حمایت می کنیم.

اجلاس سران کشورهای عربی شامگاه سه شنبه  با حضور ۱۶ رهبر عرب و مهمانان خارجی آغاز شد.

این اجلاس پس از سه سال که به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود برگزار می شود. آخرین اجلاس اتحادیه کشورهای عربی در سال ۲۰۱۹ در تونس برگزار شده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.