روزنامه دولتی «ایران»: تاکنون معترضی کشته نشده است

روزنامه ایران در گزارشی به بررسی کشته شدگان در اعتراضات اخیر پرداخته و مدعی شده در جریان وقایع مهرماه، به جز ۳۵ شهید از حافظان امنیت، فردی از معترضان کشته نشده است.

واکنش نیروی انتظامی به تصاویر تخریب اموال عمومی توسط پلیس

روزنامه ایران نوشت: «امروز که آشوب‌ها رو به خاموشی رفته و رؤیای براندازان خارج‌نشین به سرابی تلخ و شوم تبدیل شده است، باید گفت که بخشی از علت این خاموشی، ناکام ماندن پروژه کشته‌سازی است. طی آشوب‌های اخیر در کشور، مدافعان امنیت حداقل ۳۵ شهید را تقدیم ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند. اما در مقابل، به رغم همه خشونت‌های به‌کار رفته و فحاشی‌ها و بدزبانی‌های انجام شده، کسی از طرف مقابل کشته نشد.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «پروژه خشونت و کشته‌سازی، موتور محرک اولیه و سوخت ثانویه آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر بود که البته با درایت و خویشتن‌داری نیروهای حافظ امنیت هیچ‌گاه این سوخت تأمین نشد.»

روزنامه ایران مدعی شده روزهای اغتشات خیابانی به اتمام رسیده و آشوب‌ها رو به خاموشی رفته و رؤیای براندازان خارج‌نشین به سرابی تلخ و شوم تبدیل شده است.

در ادامه گزارش روزنامه ایران آمده «اساساً در آشوب‌های اخیر، تحریک عواطف، یک راهکار مهم برای طراحان بوده است. تحریک عواطف، مسأله‌ای بود که از ابتدای فوت مهسا امینی، حتی پیش از اعلام بررسی‌های کارشناسانه مراجع رسمی دنبال شد. اما این امر، چیزی نبود که بتوان با آن ناآرامی‌ها را قریب به یک ماه به درازا کشاند. از این رو به محرک‌های عاطفی تازه‌ای نیاز بود، محرک‌هایی که از طریق کشته‌سازی‌ها دنبال شد. بویژه در شهر تهران، تلاش شد این کشته‌سازی از میان دختران جوان باشد تا نوعی همسان‌سازی با مرحومه مهسا امینی نیز با خود داشته باشد. زیرا از این طریق بود که می‌توانستند عاملان خیابانی آشوب‌ها را همچنان تهییج کرده و بهانه هیجانی لازم برای تداوم ناآرامی‌ها و آتش‌افکنی‌ها را فراهم کنند.»

مسئولان چرا آمار جانباختگان ناآرامی‌ها را اعلام نمی‌کنند؟

در همین راستا سایت آفتاب نیوز نوشته «در حالی که در جریان اعتراضات اخیر تاکنون ده ها نفر کشته و زخمی شده اند، روزنامه ایران، وابسته به دولت رئیسی مدعی شد: طی آشوب‌های اخیر در کشور، مدافعان امنیت حداقل ۳۵ شهید را تقدیم ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند. اما کسی از طرف مقابل کشته نشد.»

آفتاب نیوز به این نکته اشاره کرده «این ادعای روزنامه دولت در حالی است که تاکنون ده ها نفر در اعتراضات بعد از مرگ تلخ مهسا امینی کشته شده اند. مسئولان نیز گرچه آمار رسمی و شفافی در این خصوص ارائه نکرده اند اما مرگ چندین نفر را به خصوص در زاهدان و شهرهای کردنشین تائید کرده اند.

نکته دیگر اینکه برخی مسئولان کشته شدن معترضان در ناآرامی های اخیر را کار "دشمن" و "عناصر ضدانقلاب" می دانند که در قالب پروژه "کشته سازی" و برای تحریک مردم به ادامه ناآرامی ها انجام می شود.

با این حال، گرچه مسئولان عوامل شهادت نیروهای امنیتی را در عملیات‌های سریع شناسایی و بازداشت می‌کنند اما تاکنون اعلام نکرده‌اند که چندین نفر از عوامل کشته شدن معترضان در حوادث اخیر را شناسایی و یا دستگیر کرده‌اند.

برخی از افرادی هم که در اعتراضات اخیر فوت شده‌اند، مسئولان دلیل مرگ آنها را خودکشی، مصرف مواد مخدر، ایست قلبی، سقوط از ارتفاع، پشت بام و ... اعلام کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که با توجه به ابهامات افکار عمومی، لازم است مسئولان در خصوص جانباختگان اعتراضات اخیر شفاف‌سازی کنند و اعلام کنند که آیا تاکنون عوامل کشته شدن معترضان شناسایی و بازداشت شده‌اند یا اینکه هنوز نتوانستند عوامل مرگ دها معترض را شناسایی کنند و ...»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.