روسیه برای مذاکره با اوکراین شرط گذاشت

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روسیه روز یکشنبه گفت با توجه به اینکه اوکراین بر اساس دیکته‌های واشنگتن عمل می‌کند هرگونه گفت‌وگو درباره اوکراین باید اول از همه با آمریکا برگزار شود.

وی که با شبکه یک روسیه مصاحبه می‌کرد، گفت: «آشکارا، واشنگتن رای تعیین کننده‌ای دارد و غیرممکن است که درباره هرچیزی با کی‌یف گفت‌وگو کرد».

پسکوف اضافه کرد: «کی‌یف یک رئیس جمهور دارد، آقای زلنسکی، رئیس جمهور مشروع اوکراینی‌هاست و به صورت تئوری دستیابی به هرگونه توافق با وی امکان پذیر است اما با در نظر گرفتن تجربه‌های ماه مارس، این توافق‌ها هیچ معنایی ندارند چون فوری و بر اساس دیکته‌های خارجی می‌تواند لغو شود».

سخنگوی کرملین افزود: «بنابراین،‌ دست کم، ضروری است که با شخص دیگری که حامی و محرک بوده، صحبت کنیم».

وی تاکید کرد: «روسیه به دفاع از منافع خود ادامه خواهد داد. ممکن است که ما همه جا موفق نباشیم، ممکن است شکست‌های خاصی داشته باشیم اما نمی‌توانیم تابع کسی باشیم. این غیرممکن است».

پیشتر نیز سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه گفته بود که تمایل ایالات متحده برای گوش دادن به نگرانی‌های فدراسیون روسیه از جمله نگرانی‌های مربوط به امنیت می‌تواند بستری برای گفت‌وگو بین رئیس‌جمهور پوتین و بایدن باشد. 

پسکوف گفت اگر آمریکا آماده رسیدگی به نگرانی‌های روسیه در مورد امنیت و در تلاش برای روابط بهتر بین دو کشور باشد، این می‌تواند بستری برای گفت‌وگوهای پوتین و بایدن باشد. 

وی در پاسخ به سوالی درباره این که چه چیزی می‌تواند مبنایی برای مذاکرات باشد، اظهار داشت: تمایل آمریکا برای بازگشت به وضعیت در دسامبر-ژانویه و طرح این سوال «آنچه روس‌ها ارئه می‌کنند ممکن است برای همه ما مناسب نباشد اما شاید ارزش این که با آن‌ها سر میز مذاکره بنشینیم را داشته باشد؟ منظورم آن نوع پیش‌نویس اسنادی است که هم به بروکسل و هم به واشنگتن منتقل شد».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.