اطلاعیه وزارت ارتباطات درباره محدودیت گوگل برای برنامه‌های ایرانی/ شائبه سیاسی بودن این اقدام بسیار پررنگ است

با توجه به اینکه گوگل پلی، با استفاده از موقعیت انحصاری خود در گوشی‌های اندروید و بدون اطلاع قبلی در اقدامی خارج از عرف، فرآیند محدودسازی برخی از برنامه‌ها و پلتفرم‌های پرکاربرد ایرانی را به بهانه حمایت از حریم خصوصی کاربران آغاز کرده است، وزارت ارتباطات درباره محدودسازی محتوا و برنامه‌های ایرانی توسط پلتفرم‌های آمریکایی، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است: در روزهای اخیر شاهد موج جدیدی از اعمال محدودیت‌های خارج از عرف پلتفرم‌های آمریکایی در مواجهه با رویدادهای اجتماعی و برنامه‌های بومی ایران عزیز هستیم. حذف مطالب و هشتگ‌های مرتبط با شهدای مظلوم حادثه تروریستی حرم مطهر شاه چراغ (ع) در پلتفرم های آمریکایی و به طور مشخص حذف مطالب مربوط به کودکان مظلوم، آرتین و آرشام و از سوی دیگر اجازه انتشار و حتی ترویج ویدئوهای تحریک آمیز حاوی خشونت عیان، سطح تازه ای از استاندارد دوگانه این پلتفرم‌ها را در تفسیر آزادی بیان و حقوق بشر آشکار کرده است. 

همچنین پلتفرم گوگل پلی متعلق به شرکت گوگل، با استفاده از موقعیت انحصاری خود در گوشی های اندروید و بدون اطلاع قبلی در اقدامی خارج از عرف، فرآیند محدودسازی برخی از برنامه‌ها و پلتفرم‌های پرکاربرد ایرانی را به بهانه حمایت از حریم خصوصی کاربران آغاز کرده است. این اقدام غیرمسئولانه در مورد برنامه‌های پرمخاطب ایرانی که عمدتاً حاصل تلاش جوانان نخبه این مرز و بوم‌اند و مورد استقبال میلیونی کاربران قرار گرفته‌اند، در حالی صورت پذیرفته است که طبق بررسی‌های این وزارتخانه، برنامه‌های فوق هیچ هشدار پیشینی از سوی گوگل دریافت نکرده بودند و علیرغم اینکه بلافاصله اعتراض خود را نسبت به این رفتار غیر مسئولانه اعلام کرده‌اند، تاکنون هیچ پاسخی از گوگل دریافت نکرده‌اند. لازم به توضیح است که اقدامات مذکور محدود به یک یا دو برنامه خبرساز نیست و طی دو هفته گذشته درباره چند برنامه‌ی کاربردی ایرانی دیگر نیز اعمال شده است.

طبق اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با وجود پیشینه سیاسی اقدامات یکجانبه شرکت‌های آمریکایی و همچنین تاکید توسعه دهندگان این پلتفرم‌ها بر رعایت اصول حرفه‌ای مطابق استانداردهای بین المللی، شائبه سیاسی بودن  این اقدام گوگل بسیار پررنگ است، اما بدلیل اهمیت موضوع و حفاظت حداکثری از حقوق کاربران ایرانی در برابر هرگونه قصور یا تقصیر احتمالی،  وزیر ارتباطات دستور داده‌اند درصورت دریافت  مستندات مورد ادعای شرکت گوگل درخصوص پلتفرم‌های ایرانی، کمیته ای شامل کارشناسان فنی خبره و مستقل برای بررسی دقیق این ادعاها تشکیل شود و نتیجه بررسی‌ها را به اطلاع عموم و بخصوص دستگاه‌های ذیربط از جمله مرکز ملی فضای مجازی برساند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به تکالیف و رسالت قانونی خود در حمایت از زیست بوم فناوری اطلاعات کشور، تمام قد پشت سر پلتفرم‌ها و شرکت‌های ایرانی توسعه دهنده خدمات حوزه اقتصاد دیجیتال ایستاده است و ضمن اینکه اجازه نخواهد داد که تصمیمات ضد ایرانی و استانداردهای دوگانه شرکت‌های آمریکایی تلاش‌های جوانان این مرز و بوم برای تامین نیازهای فناورانه مردم را به حاشیه ببرد، از تمام ظرفیت‌های فنی و قانونی خود برای حفاظت از حقوق کاربران ایرانی استفاده خواهد نمود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.