نشانه‌ای رایج و خطرناک در بدن زنان

پروفسور محمداسماعیل اکبری، فوق تخصص جراحی غدد و سرطان و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص وضعیت ابتلا به سرطان سینه در کشور گفت: سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در کشور است که حدود ۹۹ درصد از مبتلایان به آن، بانوان هستند.

 

وی ادامه داد:‌ با توجه به اینکه جمعیت در حال سالمند شدن است، سالانه حدود شش درصد رشد سرطان سینه در کشور داریم. درصد سلامت بیماران مبتلا به سرطان سینه در کشور از وضعیت بسیار بالایی برخوردار و از بسیاری از کشورهای غربی بالاتر است.

رئیس مرکز جامع کنترل سرطان گفت: این بیماری رو به رشد است، اما خوشبختانه با امکانات تشخیصی بالایی که برای بیماران وجود دارد، می‌توان گفت این بیماران از بقای عمر ۱۵ سال برخوردارند.

 

وی گفت: بانوان و همسرانشان بهترین تشخیص دهندگان این سرطان هستند. در طی ۱۵ سال گذشته تاکنون، یک مرحله در تشخیص پایین‌تر آمده‌ایم و امیدواریم طی سال‌های آینده این رتبه پایین‌تر قرار بگیرد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نگاه کردن را اولین راه تشخیص این سرطان دانست و افزود: بانوان باید جلوی آینه بایستند و دست‌ها را بالا ببرند، اگر در  این حرکت پوست سینه گیر کرد یا فرو رفته شد، علامت بسیار مهمی است که نیازمند بررسی دقیق‌تر است.

 

وی ترشحات نوک سینه را در صورتی مشکل ساز دانست که یک طرفه و با ترشحات خونی همراه باشد.

اکبری لمس توده را از دیگر علائم این بیماری دانست و گفت: هنگام معاینه باید با پوست کف انگشتان دست، از زیر بغل معاینه را آغاز کرد و تمام سینه و اطراف آن را معاینه کرد و در صورت فرورفتگی یا لمس توده، سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

 

وی به نقش ماماها و متخصصین زنان در حیطه درمانی و همچنین در تشخیص این بیماری اشاره و تصریح کرد: تشخیص اصلی بیماری سرطان سینه با جراح بوده و مسئول مستقیم درمان این بیماری با جراح است.

این فوق تخصص جراحی غدد و سرطان تشخیص را بر مبنای ذهن، دید و دست گذاشت و گفت: با معاینه دستی و درست دیدن تا ۸۵ درصد تشخیص امکان پذیر است. معمولا ۵۰ درصد گزارشات رادیولوژی مطابق با گزارشات پاتولوژی و واقعیت است.

 

وی به متخصصان رادیولوژی توصیه کرد: اگر هنگام گرفتن عکس ماموگرافی، تکنیک‌ها به خوبی انجام نشود، ممکن است گزارش‌ کاملی از وضعیت بیمار به دست نیاید. در بسیاری از نقاط دنیا تشخیص با رادیولوژی ۸۵ درصد است اما در ایران این تشخیص ۵۰ درصد است، زیرا انجام تکنیک‌ها، کاملاً صحیح و به خوبی انجام نمی‌شوند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ۳ روش تشخیصی سرطان پستان اشاره کرد و افزود:‌ ماموگرافی از مهم‌ترین روش‌های تشخیصی است. سونوگرافی و روش ام آر آی نیز از جمله روش‌های تشخیصی است.

دکتر اکبری تاکید کرد: به طور معمول هر دو آزمایش سونوگرافی و ماموگرافی با هم درخواست نمی‌شوند و نوشتن نسخه هر دو آزمایش در یک زمان غیر قانونی است.انجام آزمایش MRI، تنها در موارد خاص درخواست می‌شود؛ از جمله افرادی که در ژنتیک خود با سرطان سینه مواجهند.

اکبری تاکید کرد: در درمان بانوانی که بافت سینه را حفظ می‌کنیم، طول عمر بیشتری دیده شده است. روش حفظ سینه در درمان سرطان سینه، علمی ترین و مقبول ترین روش جراحی سینه است که مطمئناً به طول عمر بیمار کمک می‌کند.

وی توصیه کرد: همه همکاران جراح باید از همه تکنیک‌ها و روش‌های حفظ سینه در درمان سرطان پستان، آگاهی داشته باشند. جراحی غدد لنفاوی زیر بغل باید به صورت استاندارد انجام شود که با استفاده از گاماپروپ به برداشتن گره پیشاهنگ و در صورت امکان، حفظ بقیه غدد لنفاوی زیر بغل کمک کرد.

وی عوامل خطرساز در بروز سرطان سینه را شامل عوامل عام مانند سیگار و قلیان که در ۳۰ درصد کل مرگ‌های بشر دخالت دارد برشمرد و تصریح کرد: استرس‌های مزمن نیز در میزان مرگ‌ها اثر بسیار مهمی دارد.

وی چاقی و اضافه وزن در بدن انسان را جزو دیگر عوامل خطرساز دانست و گفت: هرگونه چربی و اضافه وزن در بدن منبع ذخیره استروژن (آروماتیک‌ها) است که صد در صد در میزان سرطان پستان اهمیت دارند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نامهربان بودن، توکل نداشتن، گذشت نکردن، حسود بودن و... را از دیگر عوامل خطرساز این بیماری بر شمرد. بیمار متوکل و آرام با حذف استرس به سلامت خود کمک کرده است.

 پروفسور محمداسماعیل اکبری یادآور شد: آب آلوده به فلزات سنگین، آلودگی هوا و تغییرات ژنومی در این نوع سرطان دخالت دارند؛ ضمن اینکه ۵ تا ۱۰ درصد این بیماری را ژنی دانست.

کارشناس برنامه گفت: تقریبا می‌توان گفت  تا ۹۶ درصد موارد انواع سرطان‌ها قابل درمان هستند؛ در حال حاضر درمان سرطان به صورت تیمی انجام می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.