خط و نشان جدی آمریکا برای کره شمالی

سه کشور آمریکا، کره جنوبی و ژاپن درباره دادن پاسخی «بی سابقه» به تحرکات هسته‌ای کره شمالی، هشدار دادند.

در دیدار سه جانبه «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا با «چو هوآن دانگ» معاون وزیر خارجه کره جنوبی و «تاکئو موری» وزیر خارجه ژاپن در توکیو، درباره تعهد این کشورها بر لزوم افزایش آمادگی برای مقابله با تحرکات هسته‌ای کره شمالی تاکید شد.

معاون وزیر خارجه کره جنوبی در کنفرانس خبری مشترک پس از پایان این دیدار اظهار کرد کره جنوبی،آمریکا و ژاپن به توافق رسیدند در صورتی که کره شمالی هفتمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام دهد، با پاسخی بی سابقه و قاطعانه مواجه می شود.

وندی شرمن نیز در این کنفرانس خبری از کره شمالی خواست تا از اقدامات هسته‌ای بیشتر خودداری کرده و این اقدامات را بی اساس و برهم زننده ثبات جهانی خواند.

وی همچنین بر تعهد واشنگتن برای حمایت از حق حاکمیت تایوان در مواجهه با تهدیدات چین برای حمله به این کشور تاکید کرد و افزود: ما به تایوان کمک می کنیم تا از خود دفاع کند و موضع ما در قبال تایوان طی سال های گذشته تاکنون تغییری نکرده و باید صلح در تنگه تایوان برقرار شود.  

این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد هر سه کشور درباره تامین صلح در منطقه و حفظ صلح و ثبات جهانی به توافق رسیدند.

وندی شرمن همچنین روز گذشته در سفر به ژاپن و کره جنوبی، دیدارهای جداگانه‌ای را با موری و چو برگزار کرد.  

وی در گفتگویی ۹۰ دقیقه‌ای با موری درباره راه حل ژاپن برای رسیدگی به موضوع قربانیان کار اجباری در دوران جنگ گفتگو کرد.

این در حالی است که آخرین دیدار سه جانبه مقامات این کشورها در ماه ژوئن و در شهر سئول پایتخت کره جنوبی برگزار شد.

این نشست سه جانبه در حالی برگزار شد که یک ماه پیش آمریکا و کره جنوبی مانور نظامی مشترکی را برگزار کردند.

براساس این گزارش، ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان در کنار بیش از ۲۰ کشتی جنگی متعلق به سئول، مانور نظامی مشترکی را در سواحل شرقی شبه جزیره کره برگزار کردند.   

این مانور نظامی نخستین مانور مشترک واشگتن و سئول با حضور ناو هواپیمابر ریگان در شبه جزیره کره از سال ۲۰۱۷ تاکنون است. در سال ۲۰۱۷ آمریکا در پاسخ به آزمایش های موشکی و اتمی کره شمالی، ۳ فروند ناوهواپیمابر را برای برگزاری مانوری دریایی به کره جنوبی فرستاده بود. از آن زمان اجرای این مانورها به علت تاثیر احتمالی آن بر مذاکرات واشنگتن با پیونگ یانگ که در حال حاضر متوقف شده و شیوع کووید ۱۹، به حالت تعلیق درآمده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.