تشکیل پرونده برای ۲۵ نفر در مورد حادثه زندان اوین

سخنگوی قوه قضاییه درباره دوربین‌های مدار بسته تصاویر اوین گفت: این موضوع نیاز به بررسی دارد. مستندی از زندان اوین تهیه شد و جوابگوی ابهاماتی است که خصم ایجاد کرده بود، زیرا ابهام افکنی یکی از شگرد‌های رسانه‌های بیگانه است و رسوا کننده شایعاتی بود که در مستند آتش سوزی در اوین نشان داده شد. مرکز رسانه قوه قضاییه اولین رسانه‌ای بود که اطلاع رسانی کرد. به محض جمع بندی داده‌ها قسمت‌هایی که قابل ارائه هست را اطلاع رسانی می‌کنیم.

مسعود ستایشی درباره اینکه در حادثه اوین آیا عاملین شناسایی و پرونده تشکیل شده است؟ گفت: دراین زمینه پرونده‌هایی در دادسرای ناحیه عمومی انقلاب تهران ویژه امور جنایی تشکیل شد و کسانی که در مورد تحریق عمدی نقش داشتند و مرتکب جرم شدند شناسایی شدند و کسی از چنگ قانون در نمی‌رود و ان‌ها تفهیم اتهام شدند و پرونده در حال تحقیقات است و در اینده نتیجه تحقیقات اعلام می‌شود.

وی افزود: در این حادثه دلخراش ۸ نفر فوت شدند و ۲۵ نفر شناسایی شدند و برای آن‌ها پرونده تشکیل شده است و ممکن است که به این تعداد اضافه شود یا از این تعداد کم شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: عده‌ای از زندانیانی که درگیر حادثه بودند از حیث ضرر‌هایی که به آن‌ها وارد شده است از لحاظ جسمی و روحی از اشوبگران در این بازداشتگاه شکایت کردند یعنی عده‌ای که صدمه دیدند نسبت به اقدامات عاملین اغتشاش و آشوب طرح شکایت کردند. با لحاظ برنامه ریزی‌هایی که از ناحیه آشوبگران شد از بند سارقان بودند و گفتند اراذل اوباش بودند که کلی است و باید دید در چه جایگاهی از وصف مجرم تعریف می‌شود. بندی بوده که مربوط به سارقان بوده است و آن‌ها اشوب کردند که از زندان بروند. اما هیچ زندانی نتوانست از اوین متواری شود. در این حادثه متاسفانه دشمن را شاد کردند و با روان مردم بازی کردند و ما را گرفتار رسانه‌های بیگانه کردند. تمام زندانیان در بازداشتگاه اوین در جای مناسب منتقل شدند که دستاورد است بدون اینکه مشکلی پیش آید و در اولین استقرار با خانواده هایشان تماس گرفتند. تمام مددجویان مورد معاینه قرار گرفتند. قوه قضاییه با فوریت اطلاع رسانی صادقانه کرد. البته در این بین برخی شایعات رسانه‌ها از جمله مین گذاری و پرتاب خمپاره مطرح شد که ما به جد آن را تکذیب می‌کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.