پیام مهم آمریکا به رئیس جمهور جدید عراق

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه طی بیانیه‌ای انتخاب «عبداللطیف رشید» به عنوان رئیس جمهور عراق را تبریک گفت.

رییس جمهور عراق با اکثریت آرا انتخاب شد

وی در این بیانیه همچنین به اقدام رشید در مامور کردن «محمد شیاع السودانی» برای تشکیل کابینه اشاره کرد و گفت: «تمام سران سیاسی که دولت جدید را تشکیل می‌دهند دعوت می‌کنیم که اراده عراقی‌ها را که برای دولتی رای دادند که نیازهایشان را برآورده کند، رعایت کنند».

پیام تبریک رئیسی به رئیس جمهور جدید عراق

وی افزود که آمریکا تمامی طرف‌ها را فرا می‌خواند که از خشونت دوری کرده و مشکلات خود را دوستانه، مسالمت‌آمیز و از طریق روند سیاسی حل کنند.

پرایس اضافه کرد: «آمریکا بار دیگر پایبندی خود بر شراکت با ملت و دولت عراق برای اجرای اولویت‌های مشترک متعدد ابراز داشته و در انتظار ادامه همکاری قدرتمند میان دو کشور است».

پس از گذشت یک سال و سه روز از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، با وجود کشمکش‌های طولانی میان دو حزب اصلی کُرد، امروز پنجشنبه سرانجام نشست انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور برگزار شد.

این جلسه در پارلمان با حضور ۲۶۹ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده، برگزار شد. اما در زمان رأی‌گیری، شمار رأی دهندگان ۲۷۷ نفر اعلام شد.

پس از شمارش کلیه آراء اخذ شده در دور دوم رأی‌گیری در پارلمان عراق، عبداللطیف رشید موفق شد ۱۶۲ رای را به خود اختصاص دهد و توانست برهم صالح را با ۹۹ رای از دور رقابت خارج کند و رسما رئیس جمهور عراق شود.

پس از آن، عبداللطیف رشید رئیس جمهور جدید عراق، محمد شیاع السودانی را مأمور تشکیل کابینه این کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.