ابراهیم رئیسی وارد آستانه شد

رئیس‌ جمهوری اسلامی‌ ایران که در صدر هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به‌منظور شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) عازم قزاقستان شده، دقایقی پیش وارد آستانه پایتخت این کشور شد.

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» بعد از ظهر چهارشنبه با بدرقه «محسن قمی» معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌ جمهور، «غلامحسین اسماعیلی» رئیس دفتر رئیس‌جمهور و جمعی از اعضای هیأت دولت از جمله «سیدرضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت و «بهرام عین‌اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راهی قزاقستان شد.

این نخستین حضور آیت‌الله رئیسی در دوره ریاست‌جمهوری خود در کنفراس سیکا و نهمین سفر خارجی وی دریک سال اخیر است و رئیس‌جمهور را در این سفر که به دعوت همتای قزاقستانی او صورت گرفته، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه و «محمد جمشیدی» معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور همراهی می‌کنند.

«کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیا» موسوم به «CICA (سیکا)» یک مجمع بین‌المللی برای تقویت همکاری با هدف تضمین صلح، امنیت و ثبات در آسیا است.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به‌طور رسمی تشکیل شد. نشست سران سیکا هر ۴ سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود.

این سازمان در حال حاضر ۲۲ عضو دارد و دربرگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

نخستین و دومین اجلاس سران سیکا در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس چهارم در سال ۲۰۱۴ در شانگهای چین و پنجمین دور آن در خرداد  ۱۳۹۸ در دوشنبه تاجیکستان برگزار شد.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

آیت‌الله رئیسی فردا پنجشنبه در این نشست که با هدف تضمین صلح، امنیت و ثبات‌آور آسیا برگزار می‌شود، سخنرانی می‌کند و در حاشیه آن با برخی سران کشورهای عضو سازمان سیکا دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور درباره دیدارهای آیت‌الله رئیسی در حاشیه این نشست به ایرنا گفت: درخواست‌های متعددی برای ملاقات سران کشورها با رئیس‌جمهور داشتیم اما به‌دلیل نبود فرصت، اولویت با مقامات کشورهایی است که در نشست‌های قبلی چون اجلاس شانگهای در سمرقند و مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیداری با آنها انجام نشده است.  

«محمد جمشیدی» از سران قطر و جمهوری آذربایجان به عنوان شخصیت‌هایی نام برد که درخواست ملاقات با آیت‌الله رئیسی داشته‌اند و در نشست شانگهای و مجمع عمومی ملل متحد فرصت دیدار با رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران نداشته‌اند.

رئیس جمهور ۲۸ شهریورماه امسال و کمتر از یک ماه اخیر به‌منظور حضور و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدارهای دو جانبه با برخی مقامات حاضر در این اجلاس سالیانه به نیویورک سفر کرد.

آیت‌الله رئیسی در ۱۴ ماه اخیر به ۸ کشور سفر کرد که مقصد نخستین سفر خارجی وی به بیست و یکمین دوره اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ۲۶ شهریور ماه ١۴٠٠ به میزبانی دوشنبه در تاجیکستان بود.

حضور در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به میزبانی قطر، سفر به مسکو با دعوت رسمی همتای روس و سفر به عمان با دعوت «هیثم بن طارق آل سعید»، اجلاس ‌سران سازمان همکاری‌ اقتصادی (اکو) به میزبانی ترکمنستان، نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر  در ترکمنستان، اجلاس شانگهای به میزبانی سمرقند و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل مقصدهای دوم تا هشتم سفرهای خارجی آیت‌الله رئیسی در این مدت بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.