آمریکا: از تهدید ایران غافل نمی‌شویم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت هنگام بازبینی در روابط با عربستان سعودی، چشمان خود را از تهدیدات ایران بر نمی‌داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه گفت  در حالی که واشنگتن در روابط خود با عربستان سعودی بازنگری می‌کند از آنچه «تهدیدهای ایران» خوانده شده غافل نخواهد شد.

وی در ادامه گفت: «توافق ترسیم مرز دریایی میان اسرائیل و لبنان بیانگر چشم انداز بایدن برای ثبات و تکامل منطقه است».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «از همان ابتدای دولت درباره ضرورت تجدید نظر در روابط با عربستان سعودی که در راستای منافع ما باشد، صحبت کرده‌ایم».

وی گفت: «رئیس جمهور کاملا واضح گفت که ما نیازمند روابط متفاوتی با عربستان سعودی بوده و تحولات روزهای اخیز نیز اهمیت این موضوع را نشان داد».

این مقام آمریکایی اضافه کرد: «طی روزهای آتی با همپیمانان و شرکای سیاسی خود درباره چگونگی روابط با عربستان سعودی، گفت‌وگو خواهیم کرد».

وی گفت: «تصمیم هفته پیش اوپک پلاس ضد منافع ملت آمریکا بوده و بر این موضوع که سال‌ها گفته‌ایم تاکید دارد که باید در روابط با عربستان سعودی تجدید نظر شود».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «پس از تحقیق کردن، به تصمیم‌هایی درباره چگونگی روابط با عربستان سعودی و با رایزنی با کنگره و همپیمانان خواهیم رسید».

 اقدام هفته گذشته اوپک‌پلاس در کاهش تولید ۲ میلیون بشکه نفت در روز به شدت گرفتن بی‌سابقه تنش‌ها میان ریاض و واشنگتن منجر شده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال ساعتی قبل‌تر گزارش داد مقام‌های آمریکایی قبل از تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید روزانه دو میلیون بشکه نفت با عربستان سعودی و سایر متحدان عربی خود تماس گرفته و خواستار آن شدند که تصمیم‌گیری در این خصوص را فقط برای یک ماه دیگر عقب بیندازند، اما پاسخ این کشورها به درخواست آمریکا منفی بوده است.

مقام‌های آمریکایی به طرف‌های سعودی اعلام کردند که کاهش تولید نفت به عنوان تصمیم عربستان برای همسویی با روسیه در جنگ اوکراین دیده خواهد شد و اینکه انجام چنین اقدامی باعث کاهش حمایت واشنگتن از ریاض خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.