اعضای کنفرانس وحدت با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی محور اصلی سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی را تقبیح عادی‌سازی ارتباط با رژیم غاصب اسرائیل معرفی کرد.

حجت‌الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با اشاره به اینکه کنفرانس امسال با موضوع اتحاد اسلامی و صلح و پرهیز از تنازع و تفرقه در جهان اسلام کار خود را آغاز کرد، گفت: در این دوره، تمرکز بر راهکارهای اجرایی و اقدامات عملیاتی است. محورهای این کنفرانس عبارتند از جنگ و جهاد و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم، آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تفکیر و افراطی‌گری، همدلی اسلامی و پرهیز از منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین.

وی افزود: در سال جاری، مسئلۀ عادی‌سازی ارتباط با رژیم غاصب اسرائیل و تقبیح آن است؛ مسئله‌ای که به وسیله برخی سران خودباخته و وابستۀ استکبار جهانی شکل گرفته است. بدون تردید، وحدت و اتحاد مسلمانان، پیام اصلی انقلاب اسلامی طی چلۀ اول انقلاب بوده است. اتحاد مسلمانان یا اتحادیه مسلمانان فکر ابداعی امام راحل بوده است. امام بارها در بیانات خود به مبحث وحدت اشاره داشتند و پس از آن هم رهبر معظم انقلاب، بحث از وحدت را به عنوان یکی از محورهای موضوعی در جهان اسلام مطرح و در این راستا مجمع تقریب را تأسیس کردند.

حجت الاسلام شهریاری ادامه داد: با توجه به شرایط جاری نیاز است به اهمیت وحدت بپردازیم، گفت: وحدت، پیام انقلاب اسلامی است و از همان ابتدا موجبات نگرانی، خشم و فتنه‌گری استکبار جهانی را فراهم آورد، چرا که وحدت، منافع استکبار را به خطر انداخته است. اگر تاریخ قرون گذشته را مطالعه کنید، نقشه اصلی دشمن در بر هم زدن اتحاد مسلمانان را در می‌یابید. آمریکا و اذناب آن، همواره به دنبال تکه پاره کردن کشورهای اسلامی بودند. کشور هند را به هندوستان و پاکستان و بنگلادش تبدیل کردند. دولت عثمانی را تکه تکه کردند و به کشورهای سوریه و اردن و فلسطین و حجاز و ترکیه تقسیم‌بندی کردند. این نقشه مدام دنبال می شود. تاریخ کشور ما نشان می‌دهد استعمار جهانی بخش‌های مهمی از کشور ما را تجزیه کردند. هم در جنگ جهانی دوم که به سه پاره تقسیم کردند و قبل از آن، قفقاز شمالی را از ایران جدا کردند. بخش‌هایی از ماوراء النهر و بخش‌هایی از افغانستان، پاکستان و جنوب کشور را از کشورمان جدا کردند. این جداسازی، پروژه‌ای کاملاً پیدا و آشکار است و دو گانه‌ای را تعریف کردند که یا غرب باید اسلامی شود یا اسلام، غربی شود و راه صلح را در اندیشه خود تعریف نکردند و به دنبال لیبرالی کردن اسلام هستند تا به این ترتیب، منافع خود را کسب کنند.  امروز هم اگر کسی این سیاست تجزیه را دنبال کند، می‌تواند به این سناریوی دشمن پی ببرد. اگر خوب هوشمند باشیم، در عراق با استقلال اقلیم کردستان قصد تجزیۀ عراق به شیعه و سنی و کردها را دارند.

وی افزود: در این دوره از کنفرانس از صد شخصیت جهان اسلام دعوت کردیم. این دوره، دو تفاوت جدی نسبت به سال گذشته دارد: اول اینکه مدعوین را از اشخاص با کیفیت انتخاب کردیم. آنها که در جهان اسلام به عنوان مفتی اعظم و یا در سطح وزیر یا معاونان آنها و رؤسای سازمان‌های اصلی شناخته می‌شوند. در کنار این برنامه، کنفرانس‌های منطقه‌ای را کلید زدیم که اولین آنها در لبنان هستند. این طرح در پاکستان و عراق و سوریه در حال طراحی است. این مسئله سبب می‌شود تعداد بیشتری از افراد بومی و نخبگانی را در کنفرانس‌ داشته باشیم. کنفرانسی که در اقلیم کردستان با حضور 70 شخصیت داشتیم، نمونۀ موفقی بود که در تابستان برگزار شد.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: ما از 60 کشور دنیا 100 سخنران داخلی و 100 سخنران خارجی را خواهیم داشت. طی  روزهای چهارشنبه تا جمعه به صورت حضوری کنفرانس را برگزار می‌کنیم. روز چهارشنبه با حضور ریاست محترم جمهوری کار خود را آغاز خواهد کرد، سپس با سخنرانی مدعوین خارجی ادامه خواهد داشت. زیارت مرقد امام راحل از دیگر برنامه‌های کنفرانس است. در روز جمعه به دیدار مقام معظم رهبری خواهیم رفت و در عصر روز جمعه بیانیه پایانی خوانده خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.