جزئیات گفت و گوی لیز تراس و امیر قطر

با تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت و افزایش بهای آن در بازارهای جهانی درکنار خطر جدی قطع برق و گاز اروپا در زمستان، نخست وزیر انگلیس با رهبر دومین تامین کننده گاز کشورش، گفت وگو کرد. 

دفتر نخست وزیر انگلیس، لیز تراس امروز (جمعه) در تماس تلفنی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر درباره روابط دوجانبه و آخرین تحولات بین‌المللی رایزنی کرد.

نخست وزیر انگلیس با اشاره به روابط نزدیک لندن و دوحه در زمینه انرژی ادعا کرد که انگلیس در حال برداشتن گام‌های حیاتی برای تقویت استقلال انرژی خود در بلندمدت است.

وی افزود که انگلیس می‌خواهد تا سال ۲۰۴۰ به یک صادرکننده انرژی تبدیل شود.

این درحالیست که دولت انگلیس درصدد انعقاد قراردادهای بلند مدت با کشور های تولید کننده انرژی است. نخست وزیر انگلیس ماه گذشته، پس از ارائه برنامه دولت برای مقابله با بحران انرژی از تشکیل کارگروهی خبر داد که در راستای کاهش قیمت‌ها، روی انعقاد قراردادهای بین‌المللی انرژی متمرکز است.

لیز تراس در این باره گفت: ما به دنبال عقد قراردادهای بلندمدت انرژی با سایر کشورها هستیم زیرا امنیت انرژی برای ما بسیار مهم است.

وی با اشاره به وابستگی اروپا به هیدروکربن روسیه ادعا کرد: ما هرگز نمی‌خواهیم دوباره در موقعیتی قرار بگیریم که برای تامین انرژی خود به رژیم‌های مستبد وابسته باشیم.

با این حال کاهش صادرات نفت روسیه به اروپا و تصمیم اوپک پلاس برای کاهش صادرات نفت در بازارهای جهانی، دورنمای نگران کننده‌ای را برابر رهبران اروپایی در زمستان پیش رو قرار داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نسبت به "خطرات بی‌سابقه" برای کمبود ذخایر انرژی هشدار داده و گفته است که سرمای طولانی مدت منابع انرژی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

گزارش فصلی این سازمان نشان می‌دهد که کشورهای اتحادیه اروپا در صورت قطع کامل واردات انرژی از روسیه، باید استفاده از انرژی را در طول ماه‌های زمستان تا ۱۳ درصد کاهش دهند.

در همین حال  نهاد ناظر بر عملکرد شرکت‌های توزیع کننده برق و گاز در انگلیس (آفجم) نسبت به خطر جدی کمبود گاز در فصل زمستان هشدار داده است. شبکه ملی توزیع برق انگلیس نیز از احتمال قطعی برق در زمستان خبر داده و طبق پیش‌بینی به‌ عمل آمده اگر جریان گاز قطع و دمای هوا بشدت افت کند احتمال قطع برق حتمی است. 

انگلیس بیشترین سهم گاز مورد نیاز خود را از نروژ تامین می‌کند. در سه ماهه دوم سال جاری حدود ۵۲ درصد از کل واردات گاز انگلیس از نروژ صورت گرفت.

قطر در رده دوم قرار دارد و حدود ۹ درصد از گاز انگلیس را تامین می‌کند. داده‌های آماری نشان می‌دهد که قطر در چهار ماه نخست امسال ۲.۵۵ میلیارد متر مکعب گاز به انگلیس صادر کرده است. گفته می‌شود که انگلیس به دنبال توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی است. نوامبر ۲۰۲۱ اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه انگلیس درخواست واردات گاز بیشتری را از قطر مطرح کرده است.

بر اساس گزارش دفتر نخست وزیر انگلیس، تراس و شیخ تمیم درباره افزایش همکاری‌های دفاعی و تجاری میان دو کشور نیز گفت‌وگو کردند.  رهبران توافق کردند که در تماس نزدیک بمانند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.