اگر آلرژی فصلی دارید؛ حتما بخوانید!

مبتلایان به آلرژی می‌دانند که علایم این عارضه تنها در بهار یا تابستان ظاهر نشده و پاییز نیز می‌تواند عطسه و مشکلات تنفسی را به همراه داشته باشد.

دکتر دیوید کوری، استاد پزشکی در بخش ایمونولوژی، آلرژی و روماتولوژی در کالج پزشکی بیلور هیوستون در رابطه با حساسیت پاییزی گفت: افراد اغلب علایم آلرژی را در پاییز تجربه می‌کنند، حتی اگر عمدتاً در بهار و تابستان به گرده‌ گیاهان حساسیت داشته باشند.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: از جمله رویدادهای طبیعی که می‌تواند بر مبتلایان به آلرژی در سال جاری تأثیر بگذارد فوران آتشفشان تونگا در ژانویه است. این امر ذرات و غبار معلق در هوا را به محیط می‌فرستد و می‌تواند آب و هوای جهانی را تغییر داده و فصل آینده گرده افشانی را کوتاه یا طولانی‌تر کند. بر این فوران همچنین ممکن است فصول در نیمکره شمالی که امسال هم گرم‌تر و هم خشک‌تر بود تغییر کند.

در حال حاضر در آغاز پاییز هستیم و همچنین میزان زیادی ‌هاگ کپک را در هوا می‌بینیم. اما این دمای غیرمعمول بالا در اوایل پاییز امسال می‌تواند به معنای کاهش گرده برخی گیاهان همچون سرو در زمستان باشد.

باید در نظر داشت که وقوع برخی طوفان‌ها در پاییز می‌تواند باران‌های شدیدی ایجاد کرده و پوشش گیاهی را از بین ببرند. این موضوع می‌تواند منجر به شکوفایی قارچ و افزایش‌ هاگ قارچ در هوا شود که به طور قابل توجهی علایم آلرژی و آسم را برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها بدتر می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود افراد دارای حساسیت و سابقه آلرژی از ماسک‌های تنفسی استفاده کنند.

از سوی دیگر جبهه‌های هوای سرد می‌توانند گرده‌های گیاهان را برای مسافت‌های طولانی منتقل و حمل کنند. در این شرایط اگر به کپک حساسیت داشته یا آسم مرتبط با کپک دارید، ممکن است شرایطتان به سرعت بدتر شود و این یک تهدید واقعی برای سلامتی است.

شاید این مساله به نظر خنده‌دار باشد اما رعد و برق باعث بدتر شدن شرایط شرایط حساسیت شده و توصیه می‌شود پس از رعد و برق در داخل خانه بمانید. در پاییز مراقب فضاهای دارای رطوبت باشید، زیرا در این محیط‌ها کپک بیشتری رشد کرده و شرایط حساسیت شما بدتر می‌شود.

دوش گرفتن بعد از ورود به منزل می‌تواند به شستن ذرات ریز حساسیت‌زا که در مو و پوست هستند کمک کند. همچنین باید لباس‌هایی را که در بیرون پوشیده شده‌اند بشویید.

گفتنی است؛ علایم خفیف تا متوسط حساسیت پاییزی را می‌توان با آنتی‌ هیستامین‌های غیرخواب‌آور بدون نسخه، مانند ستیریزین Zyrtec، لوراتادین (کلاریتین) یا فکسوفنادین Allegra درمان کرد. این داروها را می‌توان برای کسب نتیجه بهتر در ترکیب با استروئیدهای بینی استفاده کرد.

شست و شوی مجاری بینی را با محلول نمکی به کاهش علائم حساسیت کمک زیادی می‌کند و اگر حساسیت شدیدی را تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.