به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که وزیر خارجه آمریکا را به دلیل عدم فشار بر رژیم صهیونیستی برای پیشبرد روند صلح سرزنش کرده است.

روزنامه تایمز اسرائیل نوشت، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طی نشستی با نمایندگان فلسطینی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا را به دلیل شکست در فشار بر اسرائیل برای پیشبرد روند صلح توبیخ کرده است.

این روزنامه نوشت که به یک فایل صوتی که تاریخ آن به ۲۲ سپتامبر برمی‌گردد دست یافته است. در این فایل صوتی عباس به مکالمه تلفنی خود با بلینکن پرداخته و می‌گوید که از حرف‌های مکرر آمریکا درباره اینکه اسرائیل توجهی به صلح ندارد احساس ناامیدی می‌کند.

عباس در این نشست گفت که به بلینکن گفته است: تو ای پسرک، این کار را نکن. من از سابقه تو خبر دارم.

محمود عباس این مسئله را یادآور شد که چگونه اسرائیل طی بحران سوئز در سال ۱۹۵۶ با خارج کردن نیروهایش از نوار غزه بعد از دستور رئیس جمهور وقت آمریکا موافقت کرد. عباس گفت: من به بلینکن گفتم وقتی با اسرائیل تعامل می‌کنی نگو ای دوست من این کار را بکن یا این کار را نکن بلکه "تلفن قرمز" را بردار و از قدرت دفتر رئیس جمهور برای مجبور کردن اسرائیل به تغییر سیاست‌هایش با زور استفاده کن. آمریکا از این روش برای تعامل با ۱۹۰ کشور استفاده می‌کند اما درباره اسرائیل اینگونه نیست. عباس به حاضران گفت که وی همواره حرف دولت‌های آمریکا را که مدعی هستند اسرائیل خواهان صلح نیست تأیید کرده است با این حال او می‌داند که این آمریکایی‌ها هستند که خواهان صلح نیستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات عباس گفت: بلینکن گفتگوی محترمانه‌ای با عباس داشته و ما واکنشی به محتوای مذاکرات آن‌ها نمی‌دهیم.

یک منبع آگاه نیز اعلام کرد این توصیف دقیقی از گفتگوی بین بلینکن و عباس نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.