اینستاگرام به سرنوشت تلگرام دچار می‌شود؟

تجربه فیلتیرینگ در ایران می گویند که پلتفرم های فیلترشده، رفع فیلتر نمی شود. مانند تلگرام، که هر چند بعد از اعتراضات دی ماه ۹۶، مدتی رفع فیلتر شد اما در اردیبهشت ماه ۹۷ برای همیشه فیلتر شد.

«پهنای باند کاهش پیدا نکرده است. ما این موضوع را به صورت مستمر رصد می‌کنیم. بخاطر مسائل امنیتی و برخی از بحث‌ها که این روزها است، ممکن است گاهی اوقات محدودیت‌هایی توسط دستگاه‌های امنیتی تصمیم گیری و اعمال شود، ولی در کل ما هیچ کاهش پهنای باندی نداشته‌ایم و پهنای باند مورد نیاز کشور را به صورت روتین تامین می‌کنیم.» این جملاتی است که عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات ابراهیم رئیسی در جلسه هئیت دولت و درپی اعتراضات مردم به گشت ارشاد و حجاب بیان کرد.

حال از ۳۰ شهریور ماه تا به امروز علاوه بر محدود شدن اینترنت و قطع شدن کامل آن در ساعات خاصی از شبانه روز، برخی برنامه ها مانند واتس اپ، گوگل پلی، اینستاگرام و ... با فیلتر رو به رو شده اند.

واتس اپ و اینستاگرام به سرنوشت تلگرام تبدیل می شود؟

اینستاگرام و واتس‌اپ دو پلتفرم اول مورد استفاده کسب و کارها در سالهای اخیر هستند. بنابر گزارش های منتشر شده اینستاگرام بستر تامین زندگی ۹ میلیون ایرانی است که بازاری بین ۱۸ تا ۳۲ هزارمیلیارد تومان در کشور دارد. واتس‌اپ نیز پیام رسان اول ایرانیان است که سهم آن از کل کاربران اینترنت ایران به بیش از ۷۱ درصد می‌رسد.

اما، تجربه فیلتیرینگ در ایران می گویند که پلتفرم های فیلترشده، دیگر رفع فیلترینگ نمی شود. مانند تلگرام، که هر چند بعد از اعتراضات دی ماه ۹۶، مدتی رفع فیلتر شد اما در اردیبهشت ماه ۹۷ برای همیشه فیلتر شد.

فیسبوک و توئیتر نیز در حوادث ۸۸ بستری برای اطلاع رسانی اخبار و اعتراضات مردمی بود که درپی شدید شدن درگیری ها، مهر فیلتر بر روی آن نشست.

این روزها و در پی تشدید شدن اعتراضات تجمعی به نظر می رسد که استارت اجرای طرح صیانت با فیلترینگ صورت گرفته زده شده است.

تندروها به مراد دلشان رسیدند؟

ماه‌ها از تلاش تندروها برای تصویب طرح صیانت از فضای مجازی می‌گذرد؛ طرحی که بارها با مخالفت مردم و برخی طیف‌های سیاسی مواجه شد اما، سرانجام، در اواسط شهریور ماه شورای عالی فضای مجازی به ریاست ابراهیم رئیسی بخشی از این طرح ضد اینترنت را تصویب کرد.

هر چند که مسئولان فیلترینگ اپلیکیشن هایی مانند واتس‌اپ، اینستاگرام و ... را بارها تکذیب کردند، اما، اظهارنظرهای آنان رنگ و بوی فیلترینگ می دهد. مانند سید محمد حسینی، معاون پارلمانی دولت که گفت:« «هیچ مانعی ندارد که اگر پلتفرم‌ها و شبکه‌های جهانی بخواهند در فضای سایبری ایران حضور داشته باشند اما باید در داخل ایران دفتر و نمایندگی داشته باشند و پاسخگو باشند تا اگر کسی بستر شبکه آنها را محل کلاهبرداری و یا تزاحم برای مردم قرار داد پاسخگو باشند. اکنون این اتفاق در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه افتاده است.»

حال با توجه به فیلترینگ این روزهای پلتفرم ها و احتمال عدم رفع فیلتیرینگ به نظر می رسد که بالاخره تندروها توانستند به مراد دلشان برسند و طرح صیانت را آن گونه که می خواهند به اجرا در بیاورند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.