رازگشایی از سایت جعلی استارلینک در ایران که تصویرش خبرساز شده!+عکس

از شب گذشته یک سایت و تصاویرش درباره یوزرهای فعال اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران خبرساز شده است. آیا این نقشه واقعیت دارد؟ خیر!

سایت نقشه ماهواره ای که از شب گذشته با لینکش می شود ثبت نام کرد از شب گذشته اطلاعات کاربران ایرانی زیادی را در خود ذخیره کرده است. سایتی که ادعا دارد محل دقیق دارندگان خدمات اینترنت ماهواره ای از استارلینک در ایران را به نمایش می گذارد. سایتی که بر خلاف تمام پروتکل های حقوقی حفظ اطلاعات مشتریان است و جالبتر اینکه هیچ ارتباطی با دیتا بیس فروشنده اصلی این خدمات ندارد. سایتی که تنها کافی است در آنجا اطلاعات تان را واگذار کنید و بعد رجیستر کنید. به همین سادگی اطلاعات می گیرد و نقطه ای روی نقشه اضافه می کند!

عکس | رازگشایی از سایت جعلی استارلینک در ایران که تصویرش خبرساز شده !

اطلاعاتی که احتمالا هیچ کس به جز شرکت SpaceX به کسانی که از هر نقطه ای در جهان به استارلینک وصل می شوند ، این اطلاعات را ندارد.این ها سرمایه و داده های محرمانه شرکت هستند و این شرکت احتمالا تحت هیچ شرایطی مکان دقیق کاربرانش رو به صورت عمومی منتشر نمی کند .

«علی کیائی‌فر»، کارشناس امنیت سایبری در همین رابطه امروز به دیجیاتو گفت: «اساسا دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای با استفاده از این روش ممکن نیست و هر گونه لینک یا فایلی که از منابع غیر رسمی و شماره‌های شخصی ارسال می‌شود، قابل اعتماد نیست.»

عکس | رازگشایی از سایت جعلی استارلینک در ایران که تصویرش خبرساز شده !

 

کیائی‌فر با هشدار درباره همه فایل‌ها و اپلیکیشن‌هایی که از منابع غیر رسمی افراد به آن دسترسی پیدا می‌کنند، خطر تبدیل شدن گوشی‌های موبایل به زامبی و سواستفاده از گوشی‌های شخصی را بسیار جدی توصیف کرد.

این کارشناس با تاکید بر اینکه اساسا استفاده از اینترنت ماهواره‌ای نیازمند زیرساخت‌های اینترنت ماهواره‌ای در داخل کشور است، هر روندی برای استفاده از اپلیکیشن یا فایل به منظور دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای را مردود دانست.

دانلود هر فایلی از منابع غیر رسمی بسیار خطرناک است و تنها منابع قابل اعتماد برای نصب هرگونه اپلیکیشن و برنامه‌ای صرفا سایت رسمی همان برنامه یا اپ‌استورهای رسمی مثل گوگل پلی اعلام شده است. از همین رو هشدارهایی که درباره دست به دست شدن فیلترشکن‌ها یا اپلیکیشن استارلینک اعلام می‌شود را باید جدی گرفت.

از سویی دیگر این نکته را هم باید در نظر داشت که کاربرد اپلیکیشن استارلینک صرفا کالیبره شدن با دیش‌های استارلینک است. از همین رو درشرایطی که زیرساخت‌های استارلینک و اینترنت ماهواره‌ای در کشور وجود ندارد، نصب اپلیکیشن امکان دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای را ممکن نخواهد کرد.

در این شرایط به نظر می رسد ، در روزهایی که محدودیت هایی برای اینترنت از سوی شورای امنیت کشور لحاظ شده و این محدودیت ها که به گفته وزیر کشور تا صدور دستور جدید از سوی شعام ادامه خواهد داشت ، بر کسب و کارهای اینترنتی فشاری بزرگ وارد کرده است ، عده ای با دامن زدن به در دسترس بودن اینترنت ماهواره ای به دنبال تجارتی خطرناک با داده های اطلاعاتی کاربران ایرانی باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.