زلنسکی: پوتین باید مجازات شود /تشویق رئیس جمهور اوکراین در سازمان ملل

رئیس جمهوری اوکراین از دادگاه ویژه سازمان ملل خواست تا "مجازاتی عادلانه" علیه روسیه از جمله مجازات‌های مالی و سلب حق وتوی این کشور در شورای امنیت سازمان ملل اعمال کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اظهارات از پیش ضبط شده ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز چهارشنبه در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد پس از آن پخش شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه طی یک سخنرانی از "بسیج نسبی" نیروها در روسیه خبر داد.

در راستای سخنرانی ولادیمیر پوتین، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه خاطرنشان کرد حدود ۳۰۰,۰۰۰ نیروی ذخیره قرار است برای اجرای این طرح "بسیج نسبی" نیروها فراخوانده شوند و این نیروهای فراخوانده شده قبل از استقرار، آموزش نظامی دریافت خواهند کرد.

رئیس‌جمهوری اوکراین طی اظهارات خود پنج شرط "غیرقابل مذاکره" برای صلح را مطرح کرد؛ این اقدامات شامل "مجازات برای حمله روسیه، بازگرداندن امنیت اوکراین، تمامیت ارضی و تضمین‌های امنیتی" این کشور بود.

زلنسکی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «جنایتی علیه اوکراین انجام شده است و ما خواستار مجازات روسیه هستیم.»

بسیاری از نمایندگان در سازمان ملل متحد پس از اتمام ویدئو رئیس‌جمهوری اوکراین، وی را ایستاده تشویق کردند.

همچنین روسیه و اوکراین روز چهارشنبه در اقدامی غیرمنتظره بزرگترین مبادله زندانیان را از زمان آغاز جنگ انجام دادند؛ این اقدام شامل حدود ۳۰۰ تن از جمله ۱۰ خارجی و فرماندهانی بود که اوایل سال جاری میلادی دفاع از ماریوپل را رهبری می‌کردند. افراد خارجی که آزاد شدند شامل دو انگلیسی و یک مراکشی بودند که اوایل ماه ژوئن پس از دستگیری در جنگ برای اوکراین به اعدام محکوم شده بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.