کرونا به خط پایان رسید؟

رئیس‌ جمهور ایالات متحده، طی مصاحبه‌ای ارزیابی جسورانه‌ای از بحران کرونا ارائه کرد و به مردم اطمینان داد که همه‌گیری کووید-۱۹ به پایان رسیده است.

وی مدعی شد: ما همچنان با بیماری کووید-۱۹ درگیر هستیم و لازم است اقداماتی در ارتباط با این بیماری انجام دهیم. اما همه گیری پایان یافته است. اگر توجه داشته باشید مشاهده می‌کنید که افراد دیگر از ماسک استفاده نمی کنند. به نظر می‌رسد که همه در وضعیت خوبی هستند. بنابراین فکر می‌کنم وضعیت در حال تغییر است.

اظهارات بایدن تنها چند روز پس از آن مطرح شد که تدروس آدهانوم نیز ارزیابی خوش‌ بینانه‌ای درباره پایان همه‌گیری ارائه کرد و گفت: ما هنوز در این موقعیت قرار نگرفته‌ایم، اما پایان همه‌گیری کووید-۱۹ قابل رویت است.

آمار مرگ و میرهای مرتبط با کووید-۱۹ در سراسر جهان در حال کاهش است. سازمان جهانی بهداشت در هفته منتهی به پنج سپتامبر ۱۱ هزار و ۱۱۸ مورد مرگ ناشی از این بیماری را ثبت کرد که کمترین میزان مرگ و میر هفتگی از اواسط مارس ۲۰۲۰ است.

هرچند این خوش بینی ممکن است با آنچه در سایر نقاط جهان شاهد هستیم مغایرت داشته باشد.

"ایو کوپیترز" (Yves Coppieters)، اپیدمیولوژیستی از دانشگاه بروکسل گفت: ارائه اظهاراتی در مورد پایان همه گیری در اروپا درحالیکه چندین کشور مجدد برنامه واکسیناسیون پاییزی را در نظر گرفته‌اند، میتواند گیج کننده باشد.

همچنین آژانس دارویی اتحادیه اروپا در گزارش تازه‌ای اعلام کرد: موارد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ و آمار مرگ و میر ناشی از آن روند کاهشی پیدا کرده اما همه گیری بیماری همچنان ادامه دارد و ضروری است تا پیش از آغاز فصل زمستان توزیع و تزریق دُز یادآور واکسن انجام شود.

در فرانسه تا اعلام غلبه بر همه گیری کووید-۱۹ فاصله زیادی وجود دارد، چرا که سازمان بهداشت عمومی این کشور نسبت به افزایش موارد ابتلا از ابتدای سپتامبر هشدار داده است.

چین نیز به نظر نمی رسد در روند مقابله با کووید-۱۹، آماده اعلام مهار بیماری باشد. در بیش از ۳۰ شهر چین همچنان قرنطینه و محدودیتهای کرونایی به شکل جزئی یا کلی برقرار است.

یکی از متخصصان اپیدمیولوژی از دانشگاه مونپلیه در فرانسه گفت: تنها راه برای تشخیص اینکه آیا ما به پایان همه ‌گیری رسیده‌ایم این است که به اشباع بیمارستانی توجه کنیم. به دلیل واکسیناسیون گسترده، به کار گیری روش‌های درمانی و مراقبتی موثر و بروز سویه‌هایی همچون اُمیکرون که کمتر به وخیم شدن وضعیت بیمار منجر میشود، تاثیر بیماری کووید-۱۹ بر نظام ملی سلامت نسبت به یک سال قبل کمتر است.

به گزارش فرانس ۲۴، اعلام پایان همه گیری به این معنا نیست که کووید-۱۹ ریشه کن شده است، به ویژه در مناطق و کشورهای فقیر که روند واکسیناسیون به کندی پیشرفت می کند. به همین دلیل است که اپیدمیولوژیست ها معتقد نیستند که پایان همه گیری به زودی اعلام شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.