بورل ادعا کرد: پاسخ‌های تهران کمکی به توافق نکردند/ پیشنهاد من بهترین راه است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تلاش برای افزایش فشار بر ایران، ضمن ادعای اینکه راهی بهتر از متن پیشنهادی خودش برای توافق هسته‌ای وجود ندارد، گفت که پاسخ‌های تهران کمکی به توافق نکردند.

بورل لحظاتی پیش طی نشست خبری در نیویورک بعد از نشست غیررسمی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، مدعی شد: «پاسخ‌های ایران، هیچ کمکی به حاصل‌شدن نتیجه [در مذاکرات وین] نمی‌کند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در ادامه ادعاهای بی‌اساس و تلاش‌ها برای افزایش فشار بر ایران، گفت: «هیچ چیز جدیدی در پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد و من انتظار ندارم در این هفته اتفاق جدیدی رخ دهد».

این مقام اروپایی درباره پیش‌نویس متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای توافق در مذاکرات وین، ادعا کرد: «پیشنهاد من برای احیای توافق هسته‌ای ایران روی میز باقی خواهد ماند و راه حلی بهتر از آن نمی‌بینم».

بورل که چند هفته‌ای است رویکرد دیپلماتیک را کنار گذاشته و نقش پلیس بد در مذاکرات با ایران را از فرانسه هم شدیدتر اجرا می‌کند، مدعی شد: «ما هنوز به دستیابی به یک نتیجه نهایی در مورد توافق هسته‌ای ایران نزدیک هستیم و باید ببینیم که در روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد».

به نوشته اسپوتنیک، وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش نیز اظهار داشت که وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره کمک نظامی بیشتر به اوکراین گفتگو کردند.

بورل پیش از این نیز در مصاحبه با نشریه «پالتیکو»، ضمن ادعای بی‌فایده بودن دیدار با رئیس جمهور ایران در نیویورک برای حصول توافق در موضوع مذاکرات وین، مدعی شد که از نظر او احتمال هیچ پیشرفتی در این‌خصوص نیست. 

با این حال، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین، در واکنش به این اتهام‌زنی‌های بورل تاکید کرد که حاصل نشدن نتیجه‌ای برای توافق هسته‌ای، به‌دلیل بحران داخلی آمریکا است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.