زنگ خطر برای لیز تراس به صدا درآمد

 گاردین گزارش داد، قبل از مراسم تشییع جنازه الیزابت دوم، ملکه انگلیس، لیز تراس یکشنبه شب ساعت ۸ به وقت محلی در خیابان شماره ۱۰ داونینگ استریت حاضر شد تا نسبت به زندگی و میراث سلطنت ادای احترام کند.

اما پس از اتمام عزاداری ملی و مراسم تشییع جنازه ملکه الیزابت دوم که امروز (دوشنبه) برگزار شده، لیز تراس جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر خواهد کرد و بازگشت به سیاست عادی درحالی رخ خواهد داد که این نخست‌وزیر جدید تنها دو روز پیش از مرگ ملکه به این مقام رسید.

شنبه شب، سازمان‌های تجاری پیشرو انگلیس فشاری را بر وزرای دولت جهت "شفاف‌سازی" درخصوص کمک‌هایی که دولت می‌تواند بابت قبوض انرژی به آن‌ها ارائه دهد، اعمال کردند و نسبت به عواقب وخیم ادامه بلاتکلیفی‌ها در شرایط کنونی هشدار دادند.

پس از ارائه یک بودجه کوچک توسط «کواسی کوارتنگ» رئیس‌ خزانه‌داری انگلیس در روز جمعه، «جیکوب رییس-ماگ» وزیر تجارت، انرژی و استراتژی صنعتی دولت لیز تراس قرار است روز چهارشنبه اطلاعیه‌ای را درخصوص حمایت از تجارت اعلام کند.

شووآن هاویلند، مدیرکل اتاق‌های بازرگانی انگلیس گفت: اطلاعیه قبلی تراس مبنی بر اینکه تجارت‌ها از سقف قبوض سود خواهند برد – مشابه آنچه که برای مصرف‌کنندگان داخلی اجرا می‌شود – مورد استقبال قرار گرفته است و در عین حال خاطرنشان کرد که اکنون جزئیات بیشتری در این راستا نیاز است.

هاویلند در ادامه گفت: «بسیاری از تجارت‌ها به من می‌گویند که افزایش قیمت مواد خام، افزایش هزینه‌ها از جمله نیروی کار، تورم ۱۰ درصدی و قیمت‌های انرژی بدتر از شرایط مربوط به ویروس کرونا است.»

اما مک‌کلارکین، مدیر اجرایی انجمن آبجو انگلیس گفت: رستوران‌ها نمی‌توانند چند روز درخصوص شفافیت قبوض انرژی صبر کنند، چه برسد به چند ماه. بدون اغراق می‌گویم که تاثیر بحران انرژی در راستای تعطیلی دائمی رستوران‌ها و کافه‌ها می‌تواند بدتر از تاثیرات پاندمی باشد. ما به شدت از سوی دولت نیازمند چنین شفافیتی هستیم.

انتظار می‌رود روز جمعه کوارتنگ از بسته بزرگی که شامل جزئیات سقف قیمت انرژی و ۳۰ میلیارد پوند کاهش مالیات است، رونمایی کند. با این حال، نمایندگان حزب محافظه‌کار نگران رویداد روز جمعه هستند؛ به عبارتی انتظار می‌رود علاوه بر ارائه جزئیاتی درخصوص سقف قیمت انرژی، سقف پاداش‌های بانکداران نیز حذف شود؛ اقدامی که احتمالا در نخستین هفته‌های نخست‌وزیری لیز تراس فرصتی باز و مناسب برای حزب کارگر انگلیس ایجاد خواهد کرد.

کر استارمر، رهبر حزب کارگر مصمم و قاطع است تا تضاد بین آنچه او به عنوان "کاهش مالیات محافظه‌کاران برای ثروتمندان" به تصویر می‌کشد و "سیاستش در زمینه پرداخت برای توقف سقف قیمت انرژی برای نیازمندان" از طریق مالیات بر سود اضافی شرکت‌های انرژی را برجسته کند.

هم‌زمان با اینکه اقتصاد درگیر انگلیس وارد بدترین دوره خود از دهه ۱۹۷۰ می‌شود – دوره‌ای که شوک ناشی از افزایش قیمت نفت باعث رو انداختن انگلیس به صندوق بین‌المللی پول شد – اقتصاددانان معقتدند که "جلوگیری از ازدست دادن اعتماد بازارهای بین‌المللی پول" یک چالش کلیدی برای لیز تراس خواهد بود.

گاردین در پایان گزارش خود نوشت که با توجه به نرخ تورم بالا در ۳۰ سال گذشته و سقوط پوند به پایین‌ترین میزان خود در ۳۷ سال گذشته، احتمال دارد قمار دولت لیز تراس بر روی کاهش مالیات‌ها، وحشتی به جان بازارها بیاندازد و خزانه‌داری انگلیس را مجبور کند تا با موجی از تعطیلی مشاغل دست‌وپنجه نرم کند و میلیون‌ها نفر را در فقر ناشی از افزایش قیمت سوخت قرار دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.