نرخ دلار به شورای حکام واکنش نشان داد

دلار در بازار تهران بین ۳۱ هزار و ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان معامله شد. این نرخ برای هرات، ۳۰ هزار و ۸۰۰ و برای سلیمانیه ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان بود. نکته‌ای که به چشم می‌خورد اینکه بازار چهارشنبه یک روند کاهشی داشت؛ روند کاهشی تا ساعت ۱۴ آرام بود و بعد از آن شدت هم گرفت.

خبرهای مربوط به شورای حکام، کارگردان اصلی بودند. هرچه شانس صدور قطعنامه کمتر شد، نرخ دلار در تهران هم بیشتر ریخت. البته می‌گفتند، اگر تقاضای حواله‌ای نبود، از صبح روند کاهشی واضح‌تر می‌‌شد. در مورد کاهشی شدن دلار، نظرهای متفاوتی وجود دارد.

یکسری‌ها می‌گویند آرام بودن روند کاهشی می‌تواند نشانه یک پولبک باشد. بعضی‌ها بیشتر هرات را رصد می‌کنند. مثلا یک گروه می‌گویند اگر هرات ۳۰ هزار و ۷۰۰ را از دست بدهد، حمایت بعدی آن ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان است. یک گروه دیگر می‌گویند اگر هرات به ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان برگردد، قدرت خریدار بیشتر می‌شود و روند صعودی را می‌بینیم. کاهشی‌های بازار معتقدند که هرات یک بدهی سنگین به سطح ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومان دارد و آنجا لحظه تصمیم‌گیری برای بازار ارز است که بالا بیاید یا پایین برود.

در سمت رسمی کلا یک روایت دیگر وجود داشت. در این چند روز، دلار متشکل روی ۲۸ هزار و ۷۰۰ ثابت بوده اما امروز ۲۰۰ تومان افزایش به یک قدمی کانال ۲۹ رسید. دلار سهمیه‌ای نیز روز چهارشنبه با افزایش همراه بود. این رفتار را در دلار نیما هم می‌شد دید. امروز نرخ حواله نیما وارد کانال ۲۷ هزار تومان شده بود.

حتی در بازار سکه نیز بخش رسمی بازار، قیمت را بالاتر از نرخ های دیگر گزارش کرده بود. در حالیکه  در روز چهارشنبه نرخ سکه یک رالی کاهشی از ۱۴ میلیون و ۹۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را طی کرده بود، در پایان بازار، طلای اتحادیه نرخ را ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان روی سایت گذاشته بود.

در روز سه‌شنبه حباب سکه به بالای ۲ میلیون رفته بود، چرا که سکه تهران مجبور بود افت اونس را در نظر نگیرد و منتظر خبرها از شورای حکام باشد. در روز چهارشنبه که خیالش از آن بابت راحت شد، کمی نرخ آزاد شد و حباب هم به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. معامله‌گران سکه می‌گویند اگر بازار خبر نخورد، سکه می‌تواند ۱۴ میلیون و ۳۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رنج باشد.

در مورد آبشده نیز می‌گویند که ۵ میلیون و ۸۱۰ تا ۸۶۰  هزار تومان مقاومت مهمی بود، وقتی نرخ به این ناحیه رسید خیلی‌ها با تصور طلای آبشده ۶ میلیونی خرید زدند و ضرری شدند.

اما همه اخباری که در بازار ارز چهارشنبه می پیچید، این نبود. اول اینکه دیگر به سختی می‌شود در بازار تهران دینار پیدا کرد و برای همین نرخ حوالی ۲۲ هزار تومان بود. هر چند از آن طرف تقاضای ارز اربعین هم خیلی کم شده است.

یک خبر دیگر اینکه معامله‌گران می‌گفتند ساعت ۱۵ کف بازار انتظامی شد و حجم خرید و فروش افت کرده بود.

نکته مهم بازار

از شنبه بین نرخ نقدی و فردایی هرات، شکافی بالای ۳۰۰ تومان به وجود آمده بود، ولی در معاملات چهارشنبه این شکاف کم شده بود و حتی در لحظاتی نقدی بالای فردایی معامله می‌شد. از این شکاف چه پیامی می‌شود دریافت کرد؟ معامله‌گرانی که رفتار بازارساز را با بدبینی تحلیل می‌کنند، می‌گویند بازارساز نقدی را دستوری نگه می‌دارد و زمانیکه نرخ‌ها بخواهد کاهشی شود، نقدی را بالا می‌کشد و شروع به فروش می‌کند. آن‌ها برای این استدلالشان از رابطه دلار هرات و تهران وام می‌گیرند و می‌گویند نرخ‌های هرات، نقدی تهران را ساپورت نمی‌کند و این یعنی بازار روزهای قرمز بیشتری را باید ببیند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.