مرندی: نمی‌توانیم به آمریکا و اروپایی‌ها اعتماد کنیم/ اروپا بیشتر از ایران به توافق نیاز دارد

محمد مرندی، مشاور تیم ایران در مذاکرات وین در مصاحبه ای با شبکه المیادین بیان داشت: تروئیکای اروپا و واشنگتن می دانند که برنامه هسته ای ایران مسالمت آمیز است. ایران خواهان رسیدن به توافقی است که منافعش را حفظ کند.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اعتماد کنیم و سه کشور اروپایی بی طرف نیستند بلکه هم پیمان آمریکا هستند و نباید فریب پروپاگاندا را بخوریم.

مرندی بیان داشت: روشن است که تروئیکای اروپایی خواهان بسته شدن پرونده تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست. رئیس آژانس در صف اروپایی ها و آمریکایی‌هاست و از آن ها پیروی می کند.

این تحلیلگر افزود: یک مسئول اروپایی در مذاکرات گفت که خواسته های ایران برحق است اما آمریکایی ها تعلل می کنند. ایران آماده امضای توافق است و بدانید که اروپایی ها با توجه به نیازشان به گاز، به توافق هسته‌ای بیشتر نیاز دارند. ایران نفت ‌و گاز خود را می فروشد و توان دستیابی به منابع مالی را دارد.

وی در ادامه گفت: هر چقدر توافق به تاخیر بیفتد مشکلات اروپا که با نزدیک شدن فصل زمستان به گاز نیاز دارد، زیادتر خواهد شد.

مرندی بیان داشت که بایدن ضعیف است و قبل از انتخابات میان دوره ای از مشکلات داخلی و اقتصادی رنج می برد.

مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در خاتمه تاکید کرد: ایرانی ها از اروپایی ها و آمریکایی ها انتظار دارند که موضع‌شان را تغییر دهند. اروپایی ها مشکلی با رسیدن به توافق ندارند اما مشکل اصلی بایدن ضعیف است.

فرانسه، آلمان و انگلیس(تروئیکای اروپا) در بیانیه‌ای از خواسته ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مبنی بر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقاتش درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای را به پایان برساند، ابراز نارضایتی کرده و مدعی شدند، این خواسته مذاکرات را به خطر می‌اندازد.

تروئیکای اروپایی در این بیانیه آورده‌اند: این خواسته آخر، تردیدهایی جدی درباره مقاصد و تعهدات ایران نسبت به نتیجه‌ موفقیت‌آمیز برجام ایجاد می‌کند. موضع ایران با تعهدات قانونی الزام‌آور ایران مغایرت دارد و چشم‌انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.