واکنش فرانسه به گزارش جدید آژانس انرژی اتمی درباره ایران

فرانسه امروز پنجشنبه ادعا کرد که «به شدت نگران» فقدان همکاری ادعائی جاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده و در این خصوص با شرکای خود پیش از نشست شورای حکام آژانس در هفته آینده، رایزنی خواهد کرد.

در بیانیه صادره از سوی «آن- کلر لژاندر» (Anne-Claire Legendre) سخنگوی وزارت خارجه فرانسه بدون اشاره به ادامه انفعال طرف اروپائی ایران در قبال تعهدات برجامی خود به ویژه پس از نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از سوی دولت پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی، ادعا شده است: متاسفیم که ایران از فرصت‌ های ارائه شده توسط مدیرکل (آژانس بین المللی انرژی اتمی) برای تعامل و روشن کردن وجود مواد هسته‌ ای اعلام نشده در سایت‌ های اعلام نشده استفاده نکرده است!

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی هفته آینده در وین برگزار خواهد شد. دیروز «لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکائی وال استریت ژورنال با انتشار پیامی توئیتری گفته بود که قرار نیست قطعنامه‌ ای علیه ایران در نشست هفته آتی شورای حکام آژانس انرژی اتمی صادر شود.

این در حالی است که «رافائل گروسی» دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروز چهارشنبه در گزارشی که به دست خبرگزاری رویترز رسیده بود، ادعا کرد: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۱۹ برابر از حد مجاز (تعیین شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام) فراتر رفته است. ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا ۶۰ درصد، نزدیک به درجه تسلیحاتی، بسیار بالاتر از مقداری است که برای یک بمب اتمی کافی است. اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد و در قالب هگزافلوراید اورانیوم (UF۶) ایران تخمین زده می‌شود که از آخرین گزارش فصلی آژانس که در ۳۰ ماه می سال جاری منتشر شد، ۱۲.۵ کیلوگرم افزایش داشته و به ۵۵.۶ کیلوگرم رسیده است!

در همین ارتباط، بهروز کمالوندی درباره گزارش اخیر مدیرکل آژانس امروز گفت: مطالب گزارش فصلی اخیر مدیرکل آژانس تکرار موارد بی اساس قبلی با اهداف سیاسی است و هیچ نکته جدیدی جز بازی با عبارات برای اهداف خاص ندارد. بدیهی است همانند گزارشات قبلی سفیر و نماینده دائم کشورمان در جلسه هفته آینده شورای حکام پاسخ‌های حقوقی و مستدل ایران به گزارش اخیر مدیرکل را ارائه خواهد کرد. این در حالی است که برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران تاکنون بیشترین شفافیت را داشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.