محور رایزنی تلفنی مخبر با الکاظمی

خبرگزاری رسمی عراق (واع) گزارش داد، «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور ایران، امروز (چهارشنبه)، با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق تلفنی گفت‌و‌گو کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور ایران در این تماس تلفنی «بر اهمیت ابتکار گفت‌وگوی ملی و تلاش دولت عراق برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌ها [میان احزاب سیاسی این کشور] تأکید کرد.»

خبرگزاری عراق با اشاره به اینکه محمد مخبر رویکرد خردمندانه و منطقی برای حل مشکلات سیاسی در عراق را تحسین کرده، افزود دو طرف در این گفت‌و‌گو توسعه روابط دوجانبه و راه‌های ارتقای این روابط به نفع ملت دو کشور و مهم‌ترین مسائل مورد اهتمام مشترک را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

طبق این گزارش، در این گفت‌و‌گوی تلفنی همچنین به تلاش دولت عراق و نهادهای این کشور برای تسهیل زیارت اربعین و محافظت از زائران در کربلای معلی پرداخته شده است.

احزاب سیاسی در عراق پس از اعلام نتایج انتخابات در اکتبر سال ۲۰۲۱ تا به امروز موفق نشده‌اند در این کشور دولت جدید تشکیل دهند. 

هفته پیش پس از اعلام کناره‌گیری رهبر جریان صدر از سیاست، حامیان این جریان در منطقه سبز در دسته‌های پراکنده در خیابان‌های مختلف به راه افتادند و وارد ساختمان‌های دولتی و حاکمیتی عراق شدند.

پس از تداوم اغتشاشگری آشوبگران حامی جریان صدر در بغداد و ورود گروه نظامی «سرایا السلام» وابسته به این جریان به درگیری‌ها، حملات راکتی و تیراندازی‌ها در نزدیکی منطقه سبز آغاز شد.

جریان صدر از بیش از یک ماه گذشته به دلیل اختلافات سیاسی، طرفدارانش را به تظاهرات در عراق وا داشته و این افراد تا پیش از سخنرانی اخیر رهبر جریان صدر با اشغال ساختمان پارلمان روند سیاسی کشور را تعطیل و تشکیل دولت جدید را به تاخیر انداختند.

پس از تشدید اغتشاشات در بغداد، سید مقتدی الصدر در یک سخنرانی از مردم عراق عذرخواهی کرد و با تعیین‌ ضرب‌الاجلی یک‌ساعته خواستار خروج فوری حامیان این جریان از «منطقه سبز» بغداد شد.

پس از سخنرانی رهبر جریان صدر، حامیان این جریان بلافاصله منطقه سبز را ترک کردند و اوضاع در عراق تقریبا به حالت عادی بازگشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.