ادعای جدید درباره برجام/ توافق از روی میز کنار رفت!

روزنامه تایمز اسراییل در گزارشی ادعا کرد: وبگاه خبری عبری Zman Yisrael مطلع شده است، توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی از روی میز کنار رفته است و در آینده‌ای قابل پیشی‌بینی امضا نخواهد شد. این پیام در گفت‌وگوهای اخیر یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسراییل با جو بایدن، رییس جمهور آمریکا و دیگر مقامات دولتی این کشور به او منتقل شده است.

تایمز اسراییل در ادامه نوشت: این توافق احتمالی، محور اصلی رایزنی‌های دیپلماتیک و امنیتی اسراییل در سال گذشته بوده است. اسراییل با نگرانی، مذاکرات میان ایران و نمایندگان قدرت‌های جهانی در وین و رد و بدل شدن پیش‌نویس‌های توافق میان طرفین را در هفته‌های اخیر دنبال می‌کرد.

بیشتر بخوانید: توافقی را که در راستای منافع ما نباشد،‌ امضا نمی‌کنیم

 ادعاها درباره احتمال توافق در مذاکرات وین در این گزارش در حالی مطرح شده است که رایزنی‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک ایران و قدرت‌های غربی برای رسیدن به توافقی در مذاکرات وین ادامه دارد.

آمریکا و ایران در مدت اخیر در حال بررسی پاسخ‌های یکدیگر نسبت به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای بوده‌اند که به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، آخرین متن پیش‌نویس و آخرین پیشنهاد برای رسیدن به توافقی بر سر احیای توافق هسته‌ای است.

ایران پاسخش به پیشنهادات آمریکا درباره متن پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای را به این نهاد اروپایی ارائه کرده است.

در این میان، بنا بر گزارش منابع خبری، دیوید بارنئا، رییس موساد قرار است در روزهای آتی با هدف لابی کردن با مقامات دولت آمریکا علیه احیای توافق هسته‌ای، به واشنگتن سفر کند.

جدای از اختلافاتی که میان ایران و آمریکا بر سر مسایل فنی ـ هسته‌ای وجود دارد و هم‌چنان دو طرف در حال رایزنی بر سر این موارد هستند، آمریکا به وضوح بر سر ایجاد اجماع در دولت خود به بن بست خورده است و قادر نیست نظرات مختلف و مخالف را یکدست سازد، از طرفی مخالفت جمهوری‌خواهان با بازگشت دولت آمریکا به برجام هر روز قوی‌تر می‌شود. در این میان لابی صهیونیسم با قدرت به مخالفت خود با برجام ادامه می‌دهد و از هیچ تلاشی روی گردان نیست.

اسراییل و لابی این رژیم همیشه یک پای اختلال و سنگ‌اندازی در روند مذاکرات هسته‌ای از ابتدا تا کنون بوده است و از شروع مذاکرات برجامی در دولت باراک اوباما مخالفت و دخالت‌های این رژیم بیش از گذشته مشهود و علنی شده است. به گفته بسیاری از مقامات و تحلیل‌گران غربی مهم‌ترین عامل در خروج دولت وقت آمریکا از برجام، اسراییل و لابی این رژیم در کنگره و کاخ سفید بوده است. از این رو طبیعی است با تلاش و خواست جو بایدن برای بازگشت به برجام به هر شکل مخالف باشد و جالب‌تر اینکه در این روند نه تنها از ابراز مخالفتش ابایی ندارد بلکه مقامات این رژیم به صراحت تهدید می‌کنند که اگر برجام دوباره اجرایی شود از هر فرصتی برای ضربه زدن به برجام و برنامه هسته‌ای ایران خودداری نخواهد کرد.

از سویی جو بایدن که امروز دولتش در آستانه انتخابات کنگره تحت فشارهای زیادی از سوی جمهوری‌خواهان است، به حمایت جدی و شدید لابی اسراییل نیاز دارد از این رو بدش نمی‌آید با تعویق در روند مذاکرات و توافق احتمالی با ایران تاخیر بیندازد تا به این شکل هم دولتش و هم دولت بنت از انتخابات حساس و کلیدی کنگره و پارلمانی عبور کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.