کاهش قدرت خرید خانواده‌ها در ژاپن

به گزارش بلومبرگ داده های رسمی اقتصاد ژاپن نشان می دهد که کاهش هزینه ها در بخش‌های پوشاک، بیمه و مبلمان هزینه‌های خانوار در ماه جولای نسبت به ژوئن ۱.۴ درصد افت کرده است. در حالی سطح هزینه‌ها نسبت به سال قبل ۳.۴ درصد بیشتر است، اما اقتصاددانان پیش‌بینی می کردند این رشد ۳.۶ درصد باشد.

همچنین گزارش دیگری نشان می دهد که دستمزدهای تعدیل شده ژاپنی‌ها نسبت به تورم همچنان در مسیر نزولی قرار داد. رشد دستمزد اسمی نیز در ژاپن کند شده است و تمام این اتفاقات کاهش قدرت خرید خانوارها در این کشور را نتیجه می دهد.

افت هزینه واقعی خانوارها که تاثیر تورم را نشام می دهد، به مواردی اضافه شده است که نشان می دهند اقتصاد ژاپن برای ریکاوری از رکود پاندمی کار سختی در پیش دارد. در حالی که در تابستان مجددا تعداد مبتلایان به کرونا در ژاپن رشد بالایی داشته است اما دولت هنوز از بازگرداندن محدودیت‌های اجتماعی خودداری کرده است.

تحلیل گران بر این باورند که افزایش بیماری‌ها در ژاپن سبب شده است تا خانوارها احتیاط کنند و با اینکه هنوز هیچ محدودیتی لحاظ نشده است هزینه‌کرد خانوارها کاهش یافته است. افزایش قیمت ها در این کشور به ویژه مایحتاج روزانه به مصرف کنندگان ضربه وارد کرده است و دولت این کشور قرار است دور جدیدی از اقدامات را برای جلوگیری از این ضربات را اجرا کند.

ژاپنی

تورم ژاپن هنوز در سطح متوسط است اما وابستگی این کشور به واردات مواد غذایی و انرژی تاثیر این اتفاقات را برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها ملموس کرده است. ارزش ین نیز در برابر دلار به پایین ترین حد در 24 سال اخیر رسیده است.

 
با اینکه حجم اقتصاد ژاپن به سطح قبل از کرونا رسیده است اما مقامات توکیو بر حفظ سیاست های حمایتی در راستای محافظت از مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها در برابر افزایش قیمت‌ها تاکید کرده اند. بانک ژاپن نیز برای حمایت از اقتصاد نرخ بهره در سطح پایین نگه داشته است.

داده ها نشان می دهد درآمد نقدی ژاپنی‌ها 1.8 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است که نسبت به مقدار همین شاخص در ماه قبل کمتر بوده است. اما دستمزدهای واقعی تعدیل شده با تورم 1.3 درصد کاهش یافته است که این اتفاق برای چهارمین ماه متوالی رخ داده است به این معنی که قدرت خرید شهروندان در حال کاهش است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.