اعلام آمادگی ایران برای افزایش امنیت انرژی در جهان

وزیر نفت با تأکید بر اینکه بازار جهانی انرژی نیازمند افزایش عرضه نفت ایران است، گفت: ما همواره به‌ عنوان یک تولیدکننده عمده نفت و فرآورده‌های نفتی در جهان آمادگی داریم به دور از سیاسی‌کاری به نقش خود در عرضه نفت و افزایش امنیت انرژی در جهان کمک کنیم .

جواد اوجی دوشنبه، ۱۴ شهریور، پس از پایان سی‌ و دومین نشست وزارتی ائتلاف اوپک‌پلاس افزود: از نظر فنی و کارشناسی، کمیته فنی و نظارتی اوپک‌پلاس در سناریوی پایه‌ خود، مازاد عرضه به تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ را در سطح روزانه ۴۰۰ هزار بشکه پیش‌بینی کرده که این رقم نسبت به پیش‌بینی ماه گذشته، حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز کمتر است .

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها تصمیم‌های اوپک‌پلاس به بهبود شرایط بازار نفت از نظر توازن عرضه و تقاضا کمک کرده است، گفت: با این حال، در شرایط کنونی، در نتیجه بعضی از نگرانی‌ها از پیامدهای تنش‌های ژئوپلیتیک برای رشد اقتصادی جهان و آسیب‌های احتمالی برای تقاضای بازار جهانی نفت در وضع شکنندگی است و اثبات‌کننده این مسئله تلاطم بالای قیمت‌های نفت خام در ماه‌های اخیر است که باید به آن توجه شود.

شرایط حساس بازار نفت

وزیر نفت با اشاره به اینکه برخی وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس نیز در هفته‌های اخیر به این نکته اشاره کردند، گفت: شرایط کنونی نیازمند دقت نظر و بررسی بیشتر است.

وی تصریح کرد: بر اساس تازه‌ترین آمار و گزارش‌های منتشرشده، پایبندی مناسب کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس، در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۲ به سطح ۵۴۶ درصد رسید که دلیل اصلی افزایش سطح پایبندی، تولید نکردن به مقدار تعهد شده از سوی بعضی از کشورها بوده است.

آقای اوجی افزود: با توجه به کاهش تولید بعضی از تولیدکنندگان اوپک‌پلاس و محقق نشدن سطوح تولید تعهد شده، همچنین کاهش سطح ذخیره‌سازی‌های تجاری نفت خام و فرآورده‌های نفتی در بعضی از کشورهای بزرگ مصرف‌کننده، سی‌ودومین نشست وزارتی اوپک و غیراوپک ضمن حمایت دوباره از تصمیم نوزدهمین نشست وزارتی اوپک و غیراوپک (ژوئیه ۲۰۲۱)، بر اساس اجماع تصمیم گرفت برای ماه اکتبر ۲۰۲۲ مجموع تولید کشورهای اوپک و غیراوپک ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد و اوپک‌پلاس در قالب نشست‌های کارشناسی و وزارتی ماهانه به رصد و نظارت خود بر تحولات بازار و انجام هرگونه اقدام لازم برای حفظ ثبات حاکم بر بازار نفت ادامه خواهد داد.

تشدید بحران انرژی در اروپا

وزیر نفت با یادآوری اینکه روند بحران انرژی در سطح جهان به‌ ویژه در منطقه اروپا در حال تشدید است و پیوسته، ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند، گفت: نمونه آن افزایش قیمت گاز طبیعی در برخی از قطب‌های گازی اروپا به حدود ۷۰ دلار برای هر یک میلیون بی‌ تی‌ یو معادل قیمت نفت بیش از ۴۰۰ دلار به ازای هر بشکه است .

وی افزود: هرچند اروپایی‌ها با بعضی از تصمیم‌ها در حوزه سیاست‌های انرژی خود سعی در جبران کمبود انرژی و کاهش شدت بحران دارند، اما تأمین پایدار و مطمئن منابع انرژی، به‌طور مشخص نفت و گاز، به‌ ویژه با نزدیک شدن به فصول پاییز و زمستان، یک نیاز ضروری برای مصرف‌کنندگان اروپایی به‌شمار می‌رود .

آقای اوجی با بیان اینکه نقش و اهمیت عرضه منابع انرژی ایران اعم از نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی، در تأمین ثبات و امنیت انرژی جهان اهمیتی مضاعف دارد و این موضوعی است که ناظران بازار نفت و انرژی، همچنین سیاست‌گذاران کشورهای مصرف‌کننده به آن اذعان دارند، تأکید کرد: این یک واقعیت است که افزایش قیمت گاز طبیعی در بازار اروپا، مصرف‌کنندگان را به سمت مصرف نفت و فرآورده‌های نفتی سوق می‌دهد و افزایش تقاضای قابل توجه نفت و فرآورده‌ها در قاره سبز دور از ذهن نیست .

وی با بیان اینکه ما همواره به‌عنوان یک تولیدکننده عمده نفت و فرآورده‌های نفتی در جهان اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم به دور از سیاسی‌کاری و با پرهیز از استفاده سیاسی از انرژی، به نقش خود در عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی و به ارتقای امنیت انرژی در جهان کمک کنیم، گفت: بازار جهانی انرژی نیازمند افزایش عرضه نفت و گاز طبیعی از سوی ایران است .

وزیر نفت در پایان تأکید کرد: اوپک‌پلاس در بالاترین سطح همکاری خود قرار دارد و فکر می‌کنم تقریباً همه اعضای اوپک‌پلاس در زمینه دستاوردهای این همکاری برای ثبات بازار دیدگاه‌های یکسانی دارند، ثبات و تداوم همکاری اوپک‌پلاس می‌تواند در شرایط بحرانی کنونی کمک زیادی به مصرف‌کنندگان دنیا کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.