دلار تحت تاثیر مذاکرات احیای برجام کانال عوض کرد

بازار ارز در دومین روز هفته هم شاهد جهش قیمت‌ها بود، به طوری که قیمت هر دلار آمریکا ۲۹۰ تومان افزایش یافت و وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد.

 فعالان بازار ارز، ابهام در روند مذاکرات وین را دلیل اصلی صعود قیمت دلار به کانال بالاتر می‌دانند و معتقدند همان‌طور که چند هفته قبل، خوش‌بینی به جریان مذاکرات، دلار را به کانال ۲۷ هزار تومان نزدیک کرد، حالا هم طولانی شدن آن، دلار را به کانال‌های بالاتر پرانده است.

ساموئل وربرگ، سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهارنظر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الشرق اعلام کرد که کشورش در حال رایزنی با متحدان خود در خصوص پاسخ ایران به نقطه نظرات آمریکا در مورد پیش‌نویس توافق هسته‌ای است و آمریکا پاسخ خود را پس از پایان رایزنی‌ها به اتحادیه اروپا که نقش میانجی را ایفا می.کند، ارسال خواهد کرد.

سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: آمریکا در حال هماهنگی و رایزنی با متحدان اروپایی امضاکننده این توافق (انگلیس، فرانسه و آلمان) است.

وی افزود: باید نقطه‌نظرات ایران را بررسی کنیم و در زمان مناسب از طریق میانجی اروپایی به آن پاسخ خواهیم داد.

این مقام آمریکایی گفت که آمریکا معتقد است که تا زمانی که بر سر همه جزئیات توافق نکنیم، توافقی وجود ندارد.

در این میان، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در توییتی نوشت: ایران صبور خواهد بود. ایالات متحده در زمان اوباما به طور سیستماتیک توافق را نقض کرد و در زمان ترامپ/بایدن حداکثر فشار را علیه شهروندان بی گناه اعمال کرد. از این رو، ایران ابهامات یا خلأهای متن را نمی پذیرد. زمستان نزدیک است و اتحادیه اروپا با بحران انرژی فلج کننده مواجه است.

بنا به این گزارش، هر دلار آمریکا عصر دیروز با قیمت ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. این قیمت در مقایسه با روز شنبه تقریبا ۲۹۰ تومان بالاتر بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تنها در دور اول هفته، قیمت دلار در حدود ۴۲۰ تومان افزایش قیمت داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.