خبر مهم آمریکا درباره بررسی پاسخ برجامی ایران

 ساموئل وربرگ، سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا در گفت وگو با شبکه الشرق گفت: حتی درصورت بازگشت به برجام، آمریکا سازوکار و ابزارهای لازم برای تعامل با چالش های امنیتی ایران به ویژه برنامه موشکی که تهدید برای امنیت آمریکا و هم پیمانان آن در خاورمیانه است را دارد.

وی گفت که آمریکا از پیشنهاد بستن پرونده تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته ای ایران که شرط تهران برای بازگشت به برجام است، حمایت نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: 

۳ موضوع مهم در پاسخ ایران درباره برجام

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: واشنگتن بر این باور است که نباید تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی را به شروط بازگشت به توافق هسته ای ربط داد زیرا با توجه به معاهده منع اشاعه هسته‌ای، ایران ملزم به همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

وربرگ در ادامه خاطرنشان کرد که کشورش درخصوص پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام با هم پیمانان خود مشورت می کند و بعد از پایان این مشورت ها، آمریکا پاسخ خود را به اتحادیه اروپا که رابط و هماهنگ کننده مذاکرات است، ارسال خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا با هم پیمانان اروپایی و عضو برجام یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان مشورت می کند خاطرنشان کرد: باید پاسخ ایران را بررسی کنیم و در زمان مناسب از طریق واسطه اروپایی پاسخ دهیم.

این مقام آمریکایی گفت: تاخیر در امضای توافق هسته ای خطر فعالیت‌های ایران را افزایش می دهد، هر روزی که بدون نظارت و محدودیت بر برنامه هسته ای ایران می گذرد این امکان را به دولت ایران می دهد تا از فرصت استفاده کند تا برنامه هسته ای خود را گسترش دهد و آن را تقویت کند.

سخنگوی منطقه ای وزارت خارجه آمریکا درخصوص فعالیت های ایران در خاورمیانه هم گفت: واشنگتن از همان ابتدای مذاکرات احیای برجام با هم پیمانان خود در خاورمیانه مشورت می کرد. با توجه به فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران و حمایت از تروریست ها در منطقه نباید به این کشور اجازه دهیم که به سلاح هسته‌ای دست یابد.

وربرگ در ادامه گفت: توافق هسته‌ای باعث نمی شود که ما برنامه موشکی ایران را فراموش کنیم زیرا این امر خطری بزرگ برای آمریکا و هم پیمانان آن در منطقه است.

وزارت امورخارجه ایران بامداد روز جمعه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این مطلب تصریح کرد: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و پنج‌شنبه شب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد.

نشریه پولتیکو نیز گزارش داد که یک مقام ارشد دولت آمریکا با بیان اینکه واشنگتن در حال بررسی پاسخ تهران است، مدعی شده که نتیجه دل‌گرم کننده نیست.

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین پیش از این نیز در توییتی به واکنش مقام آمریکایی که مدعی شده بود پاسخ ایران به آن‌ها «سازنده» نبوده است، انتقاد کرد.

محمد مرندی، روز جمعه در توییتی نوشت: ایران مطابق با وعده خود پاسخ داد. حال زمان آن رسیده که تیم بایدن تصمیمی جدی بگیرند. برای آمریکا «سازنده» به معنای پذیرش شرایط آمریکا است. (سازنده) برای ایران به معنای رسیدن به توافقی متعادل و ضمانت دار  است. اگر آمریکا تصمیم درست را بگیرد، توافق می‌تواند به سرعت به نتیجه برسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.