واکنش ایران به توصیه برجامی صهیونیست‌ها به دولت انگلیس

کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن به درخواست یک مقام رژیم صهیونیستی از دولت انگلیس برای رد توافق هسته‌ای با ایران واکنش نشان داد.

«سید مهدی حسینی متین»، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن به درخواست تحکم‌آمیز سفیر رژیم صهیونیستی از انگلیس در خصوص برجام واکنش نشان داد.

«زیپی هوتولی»، سفیر رژیم صهیونیستی در انگلیس روز پنجشنبه با نگارش یادداشتی در روزنامه «دیلی‌تلگراف» از دولت انگلیس خواسته بود توافق هسته‌ای با ایران را رد کند.

او در این یادداشت نوشته بود: «توافق هسته‌ای که به ایرانی‌ها ارائه شده توافقی خطرناک است که که برای واشنگتن و لندن به همان اندازه تل‌آویو و اورشلیم (بیت‌المقدس) تهدید ایجاد می‌کند.»

سید مهدی حسینی متین در حساب کاربری‌اش در توییتر به این یادداشت واکنش نشان داد و نوشت: «مطالبات مخرب سفیر رژیم صهیونیستی در لندن یکبار دیگر نشان می‌دهد که این رژیم غیرقانونی نمی‌تواند صلح و ثبات را چه در منطقه و چه در دیگر نقاط دنیا تحمل کند. این رژیم حتی نمی‌تواند حق حاکمیت انگلیس در خصوص توافق هسته‌ای [را تحمل کند.]»

وی در ادامه نوشته است: «این رژیم تروریستی که بر اساس اشغالگری و نقض قوانین بین‌المللی بنا شده سابقه چندین دهه اتهامات ساختگی علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را دارد. برجام، جزو قوانین بین‌المللی است که ایران و ۵ کشور (از جمله انگلیس) عضو آن هستند.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.