رد ارتباط توافق هسته‌ای ایران و تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی کاخ سفید

به گزارش رویترز، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که نباید اجرای مجدد توافق هسته‌ای ایران را به راستی آزمایی اینکه آیا تهران به تعهدات خود بر اساس معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای پایبند بوده است یا خیر، مشروط کرد.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه با اشاره به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آثار ادعایی اورانیوم یافت شده، به خبرنگاران گفت: نباید اجرای مجدد برجام را به تحقیقات مربوط به تعهدات قانونی ایران ذیل معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای مشروط کرد.

وزیر امور خارجه ایران در اوایل این هفته گفت که ناظر اتمی سازمان ملل باید "تحقیقات با انگیزه سیاسی" خود را در مورد فعالیت هسته‌ای تهران کنار بگذارد.

العربی الجدید چندی پیش به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات ادعا کرده بود: رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران وعده داده  زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کند که اختلافاتش با تهران رفع شده است، واشنگتن در جلسه شورای حکام در جهت پایان یافتن مسئله پادمانی تلاش کند.

بنا بر این گزارش، در متن توافق پیشنهاد شده توسط اتحادیه اروپا، چارچوب زمانی برای همکاری میان ایران و آژانس اتمی در رابطه با حل‌وفصل مسائل پادمانی درنظر گرفته شده که تا پیش از آغاز جلسه آتی شورای حکام می‌باشد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در گفت‌وگویی با شبکه سی ان ان عنوان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی‌هایش را رها نمی‌کند و در آینده نیز این کار را انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: ما وظیفه‌ای قانونی داریم که آن شفاف‌سازی بسیاری از مسائلی است که ایران باید درخصوص آن‌ها شفاف‌سازی کند. ما برای مدتی طولانی مشغول این کار بوده‌ایم.

گروسی در این گفت‌وگو ادعا کرد: تاکنون ایران توضیحات فنی معتبری نداده‌ تا از طریق آن بتوانیم منشا بسیاری از ذرات اورانیوم را توجیه کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.