رایزنی سوریه و ایران برای یک همکاری جدید

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه؛ سانا، خالد العلیج معاون وزیر نفت و منابع زیرزمینی سوریه و حسن شاخصی رییس اجرایی انجمن دوستی ملت‌های ایران  افق های همکاری تهران و دمشق در زمینه نفت و گاز را بررسی کردند.

العلیج بر اهمیت همکاری در زمینه حفاری، مواد پتروشیمی و ارائه خدمات نفتی خبر داد.

شاخصی نیز پیشنهاد احداث یک شرکت مشترک در زمینه اکتشاف، حفاری و مواد پتروشیمی داد تا از طریق آن هسته کشورهای همسایه تشکیل شود، چرا که انجمن دوستی سوریه و ایران دارای کارشناسان متخصص در این زمینه است.

صنعت نفت و گاز سوریه یکی از بازارهای مهم و هدف ایران برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود. هم افزایی دو کشور در حوزه نفت و گاز می تواند یک گام مهم در همکاری های اقتصادی دمشق و تهران باشد.

تولید نفت سوریه در سال ۲۰۰۸ معادل ۴۰۶ هزار بشکه در روز بود. این رقم در سال ۲۰۱۱ و با شروع بحران ها به ۳۵۳ هزار بشکه در روز تنزل یافت و در سال ۲۰۱۸ با بیش از ۹۰ درصد کاهش، تنها به ۲۴ هزار بشکه در روز رسید؛ سوریه پیش از آغاز بحران، روزانه بیش از ۱۵۰ هزار بشکه نفت عمدتاً به کشورهای اروپایی صادر می‌ کرد، اما از سال ۲۰۱۳ به بعد، صادرات نفتی به صفر رسیده است. سوریه در سال ۲۰۱۰ و قبل از آغاز بحران، سالانه حدود سه میلیون تن فسفات و دیگر منابع معدنی را صادر می کرد که دیگر قادر به انجام آن نیست.

تولید نفت سوریه در نیمه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۱۴.۵ میلیون بشکه است که میانگین تولید روزانه حدود ۸۰ هزار و ۳۰۰ بشکه است. ارتش آمریکا روزانه ۶۶ هزار بشکه نفت از شمال شرق سوریه سرقت می کند که حدود ۸۳ درصد از تولید روزانه نفت سوریه است.

امریکا در سال های اخیر بویژه در سال جاری به نفت سوریه برای جبران برخی هزینه‌های نیروهای نظامی خود و گروه هایی که به نیابت این کشور در این کشور می جنگند، چشم دوخته و بارها رسانه های منطقه از سرقت نفت دمشق توسط واشنگتن خبرر داده اند.   

گزارش ها حاکی از آن است که تنها در ماه ژوییه سال جاری دست کم چهار مورد حمل و نقل سرقتی نفت سوریه از سوی ارتش آمریکا رخ داده و نزدیک به ۲۰۰ نفتکش پر از نفت توسط ارتش آمریکا به خارج از سوریه منتقل شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.