ادعای واشنگتن پست درباره ورود نخستین محموله پهپادهای ایرانی به روسیه

واشنگتن پست: جنگ اوکراین فرصت خوبی برای محک خوردن عیار پهپادهای ایرانی در یک میدان نبرد واقعی و زورآزمایی با سیستم های پدافندی و نظامی پیشرفته غربی خواهد بود.

این روزنامه آمریکایی در گزارشی مدعی شد:" بنا بر اعلام مقامات مطلع آمریکایی، هواپیماهای باری روسیه 10 روز پیش و بی سر و صدا، نخستین محموله پهپادهای جنگی ساخت ایران را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه برده اند، اقدامی که تاکیدی بر تعمیق روابط بین مسکو و تهران است و در عین حال نشان دهنده تلاش روسیه برای تامین تجهیزات مورد نیاز ارتش این کشور است.


واشنگتن پست در ادامه گزارش خود  مدعی شده است:" طبق اطلاعات جمع آوری شده توسط ایالات متحده و آژانس های جاسوسی دیگر، هواپیماهای ترابری روسیه در تاریخ ۱۹ اوت (۱۰ روز پیش) با حمل حداقل دو نوع پهپاد جنگی ایرانی، که هر دو قادر به حمل مهمات برای حمله به رادارها، توپخانه و سایر اهداف نظامی هستند،ایران را به مقصد روسیه ترک کرده اند.

این روزنامه آمریکایی مدعی شده: مقامات امنیتی ایالات متحده و یک دولت متحد در مصاحبه‌هایی گفتند، در حالی که این تسلیحات می‌تواند تقویت قابل توجهی برای تلاش‌های جنگی روسیه علیه اوکراین باشد، اما این انتقال با مشکلات فنی مختل شده است. به گفته مقامات، در آزمایش‌های اولیه روس‌ها، پهپادهای ایرانی با شکست‌های متعددی مواجه شده اند.


یک مقام امنیتی دولت متحد آمریکا که از نزدیک این انتقال را زیر نظر داشته، در این رابطه به واشنگتن پست گفت: "چند اشکال در پهپادهای ایرانی خریداری شده از سوی روسیه وجود داشته و روس ها از عملکرد این پهپادها راضی نیستند.


مقامات دولت بایدن که نخواستند نامشان فاش شود، به واشنگتن پست گفتند که گمان می رود تحویل اولیه پهپادهای مهاجر-۶ و شاهد به مسکو اولین محموله از انتقال برنامه ریزی شده  صدها پهپاد ایرانی از انواع مختلف  باشد.
ورود پهپادهای ایرانی می‌تواند به پُر کردن شکاف مهم در عملیات نظامی روسیه در اوکراین کمک کند. روسیه که دارای 1500 تا 2 هزار پهپاد نظارتی نظامی است، پهپادهای تهاجمی نسبتا کمی دارد که بتوانند اهدافی را در عمق خاک دشمن به طور دقیق مورد حمله قرار دهند.


در مقابل، اوکراین از اولین هفته‌های درگیری از پهپادهای جنگی ساخت ترکیه برای منهدم کردن زره‌ها، کامیون‌ها و توپخانه روسیه استفاده کرده است.


واشنگتن پست در ادامه نوشته نخستین محموله انتقال یافته پهپادهای ایرانی به روسیه، شامل پهپادهای شاهد-۱۲۹ و شاهد-۱۹۱ و همچنین مهاجر-۶ بوده است. این پهپادها جزو برترین پهپادهای نظامی ایران محسوب می شوند که برای انجام حملات و همچنین عملیات های نظارتی طراحی شده اند.

ادعای واشنگتن پست: ورود نخستین محموله پهپادهای ایرانی به عرصه نبرد اوکراین

واشنگتن پست به نقل از "مایکل نایتز" کارشناس نظامی و امنیتی نوشته پهپادهای ایرانی خریداری شده از سوی روسیه پیشتر در یک محیط پیشرفته پدافند هوایی عمل نکرده اند و جنگ اوکراین فرصت خوبی برای محک خوردن این پهپادها در یک میدان نبرد واقعی و زورآزمایی با سیستم های پدافندی و نظامی پیشرفته غربی خواهد بود.

این روزنامه در ادامه به نقل از "رابرت لی" کارشناس آمریکایی متخصص در مسایل نظامی روسیه نوشته: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات روسیه در حال حاضر این است که نیروی هوایی آن نمی‌تواند جنگ افزارهای پشت خطوط مقدم اوکراین را متوقف کند. آنها پهپادهای دوربرد زیادی ندارند که بتوانند اهدافی را در پشت خطوط دشمن مورد حمله قرار دهند. بنابراین آنها نمی توانند مانع از تقویت مواضع اوکراین و ذخیره مجدد منابع شوند. ... و بسیاری از پهپادهای آنها در جنگ الکترونیکی سرنگون یا گم می شوند...آنها با خرید و استقرار پهپادهای ایرانی می خواهند این نقیصه خود را جبران کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.