رقابت بین قالیباف و رئیسی در انتخابات 1404 ؟

زمزمه‌های شنیده‌شده حکایت از تدارکات انتخاباتی قالیباف برای انتخابات سال 1404 دارد، انتخاباتی که به نظر می‌رسد یک سر اصلی آن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فعلی باشد. همین شائبه نیز احتمال رقابت دوباره بین قالیباف و رئیسی را جدی‌تر کرده است.

عباس سلیمی‌نمین که نزدیکی سیاسی نیز با رئیس مجلس دارد معتقد است رئیسی برای بار دوم کاندیدا خواهد شد و قالیباف خود را وارد رقابت با او نخواهد کرد.

او که با قرن نو گفته کرده همچنین معتقد است قرابت فکری بین جبهه پایداری و رئیسی وجود ندارد 

قالیباف وارد رقابت با رئیسی نمی‌شود

عباس سلیمی‌نمین تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با قرن نو، با اشاره به زمزمه ها درباره ورود قالیباف به انتخابات ریاست جمهوری 1404 گفت: با توجه به فضایی که حاکم است بعید می دانم آقای قالیباف چنین برنامه‌ای داشته باشد. همچنین قرائنی در این زمینه نداریم یعنی هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه ایشان چنین گرایشی داشته باشد وجود ندارد.

این چهره سیاسی گفت: ضمن اینکه سوابق ایشان هم دلالت بر این دارد که هرگز با آقای رئیسی رقابت نکند. ایشان در هیچ کدام از برنامه‌های گذشته با آقای رئیسی رقابت نکردند. بنابراین، شاخص و نشانه‌ای دال بر این امر وجود ندارد و معتقدم آقای قالیباف رقابتی با آقای رئیسی نخواهد داشت. 

وی درباره احتمال شکست مجدد قالیباف در صورت رقابت با رئیسی گفت: خیر، ایشان خودش را در این وادی قرار نمی دهد که با آقای رئیسی رقابت کند. ایشان خودش هم بارها این مطلب را گفته است و چندین بار به نفع آقای رئیسی کنار رفته و موضع خودش را هم در این زمینه به صراحت بیان کرده است. فقط در صورتی ورود می کند که که آقای رئیسی حضور نداشته باشد که آن هم بعید می دانم در انتخابات 1404 شرکت نکنند.

احتمال دو دوره ای شدن دولت رئیسی

سلیمی‌نمین گفت: تا به امروز دولت‌ها دو دوره‌ای بودند و برای همین بعید می دانم آقای رئیسی در دوره بعد شرکت نکند، به ویژه اینکه در حال حاضر دولت بر برخی از مشکلات فائق آمده و روند کار دولت به گونه‌ای است که مشکلات را برطرف می کند. به همین خاطر طبیعی است که برای رفع مشکلات همچنان در عرصه باشد. ضمن اینکه قاعدتا رؤسای جمهور دو دوره‌ای می شوند. اگر اتفاق خاصی در این زمینه نیفتد براساس روند موجود همچنان شاهد دو دوره‌ای خواهیم بود.

قالیباف نیاز به ترمیم چهره ندارد

او در پاسخ به این سوال که آیا قالیباف در دو دوره‌ای که ریاست مجلس را به عهده داشت توانست دست به ترمیم چهره سیاسی خود بزند اظهار کرد: خیلی این را قبول ندارم، در عرصه رقابت‌های سیاسی گاهی وقت‌ها بی انصافی‌های زیادی می شود لذا خیلی نمی تواند مبنای قضاوت باشد. آقای قالیباف کارنامه مورد قبولی در شهرداری داشت یعنی ایشان خدمات فراوانی کردند و نمی شود گفت که الان بخواهند چهره خودشان را ترمیم کنند. کدام یک از شهرداران کارنامه‌ای مثل ایشان داشتند؟

توانایی قالیباف در حوزه اجرایی است اما ...

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: این نکته را نیز اشاره کنم که عرصه مدیریت شهرداری با عرصه مدیریت مجلس کاملا متفاوت از هم است و قابل مقایسه نیز نیستند. عرصه شهرداری عرصه اجرایی بسیار پررنگی است ولی مجلس یک عرصه قانون گذاری است. اگر در زمینه اجرا ایشان را داشته باشیم منفعت بیشتری خواهیم برد. ولی ایشان عملا ثابت کرد در عرصه مدیریت قوه مقننه هم می تواند منشا خدمات خوبی باشند به خصوص مجلس این دوره که دارای فراکسیون‌های مختلفی و به شدت متشتت است. ولی در عین حال آقای قالیباف با طیف‌های مختلف در مجلس توانسته کار کند و مجلس را به جلو ببرد. بنابراین، آقای قالیباف توانسته بر مسائل خاص قوه مقننه هم فائق آید.

اختلاف جدی بین پایداری و رئیسی وجود دارد

او با اشاره به حضور پایداری ها در مجلس و رقابت این گروه با تیم قالیباف گفت: پایداری‌های جریان منسوب به آقای رئیسی هستند، برخی از افراد نزدیک به آقای رئیسی گرایش پایداری دارند اما این به این معنی نیست که آقای رئیسی گرایش خیلی نزدیکی به جریان پایداری داشته باشد.

سلیمی‌نمین تاکید کرد: در خیلی از مواضع جریان پایداری و آقای رئیسی با هم تقابل دارند. بعنوان مثال، در ارتباط با مذاکرات، پایداری‌ها نفی مذاکرات می کردند و آقای رئیسی قبل از انتخابات بحث ضرورت مذاکره را مطرح کرد و بعد از پیروزی در انتخابات هم عملا بر مذاکرات تاکید کرد. بنابراین، به هیچ وجه من الوجوه بین پایداری‌ و آقای رئیسی قرابت فکری ملموسی وجود ندارد. در موارد دیگر نیز اختلافات جدی بین آقای رئیسی و جریان پایداری وجود دارد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.