تنها شرط آمریکا برای بازگشت به برجام

سخنگوی کاخ سفید در حالیکه کشورش ناقض برجام بوده، بدون اشاره به خروج یکجانبه واشنگتن زیاده خواهی هایش مدعی شد اگر ایران آماده انجام تعهدات خود باشد، ما نیز آماده ایم.

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری با ادعای اینکه واشنگتن از ابتدای مذاکرات وین، رویکرد اصولی داشته است، ادعا کرد اگر ایران آماده انجام تعهدات خود ذیل توافق هسته ای ۲۰۱۵ باشد ما نیز این کار را انجام خواهیم داد.

پیش از این نیز جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت: آمریکا به احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران نزدیک‌تر شده است.

وی بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد، اگر ایران به توافق (هسته‌ای) بازگردد، دروازه‌ها برای صادرات بیشتر نفت این کشور باز می‌شود. اگر همه چیز درست شود، این گشایش‌ها به مرور انجام خواهد شد.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز  ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم ها در وین  ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

در پی پایان یافتن این دور از مذاکرات، مقامات  آمریکایی و اتحادیه اروپا ادعا کردند که متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود که این این ادعا از سوی مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته‌ای) بدست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت.

گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند و به دنبال توافقی است که در آن انتفاع اقتصادی مردم تامین، تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر، اگر طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

۴ شرط ایران برای دستیابی به توافق

تشریح دیدگاه‌های ایران در مذاکرات برجامی یکی از مهم‌ترین محورهای صحبت‎های رئیس ‎جمهور در نشست ‎خبری دیروز خود بود و سیدابراهیم رئیسی تأکید کرد «تضمین‌های اطمینان‌آور»، «راستی‌آزمایی عینی و عملی»، «رفع تحریم‌ها به ‎صورت معنادار و پایدار» و «بسته‌شدن ادعاهای سیاسی درباره پادمان» ۴ شرط محوری برای حصول توافق به ‎حساب می ‎آید.

موضع ‎گیری رئیس ‎جمهور درباره روند مذاکرات در شرایطی است که پاسخ آمریکا به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا همچنان در تهران درحال انجام بررسی‎های کارشناسی است که گفته می‌شود تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.

با وجود این اما برخی گمانه‎زنی ‎ها حکایت از آن دارد که مباحث پادمانی همچنان یکی از مهم‌ترین اختلاف‌‎ها برای دستیابی به توافق در مذاکرات وین است.

موضع‎گیری مقام‎های ایرانی در روزهای اخیر حکایت از آن دارد که جمهوری‎ اسلامی قصد ندارد مسیر اعمال فشار به کشور را از طریق طرح مستمر ادعاهای آژانس باز بگذارد و اجازه نخواهد داد مسائل پادمانی به «استخوانی لای زخم» تبدیل شود.

برهمین اساس هم بود که رئیس‎ جمهور در نشست ‎خبری دیروز خود تأکید کرد توافق باید با حل ‎و فصل مسائل پادمانی همراه باشد. رئیسی با بیان اینکه مذاکرات با محوریت رفع تحریم‎ها انجام می‌شود، اظهار کرد جمهوری ‎اسلامی بر راستی ‎آزمایی اطمینان ‎بخش و تضمین‌های اعتمادآفرین در گفت‎گوها تأکید دارد.

وی به این موضوع هم اشاره کرد که مسائل پادمانی حتما باید حل‎ و فصل شود و این یک رکن در مذاکرات است و بدون آن سخن گفتن از توافق معنا ندارد.

رئیس‎ جمهور همچنین عنوان کرد: ما تأکید داریم که در توافق، اول تضمین‌های اطمینان‌آور و دوم راستی‌آزمایی عینی و عملی و سوم رفع تحریم‌ها به‎صورت معنادار و پایدار و چهارم بسته‌شدن ادعاهای سیاسی درباره پادمان که به‌نظر ما اساسی هم ندارد، انجام شود.

رئیسی براین موضوع هم تأکید کرد که دولت سیزدهم راهبرد خنثی ‎سازی تحریم‌ها را دنبال می ‎کند و قرارگاهی نیز برای تحقق این منظور تشکیل داده ‎است؛ «رفع تحریم‌ها را با وزارت امورخارجه و از طریق مذاکرات نیز دنبال می‎ کنیم».

وی با بیان اینکه سطح تعامل ما با کشورهای منطقه تا ۵برابر افزایش یافته است، ادامه داد: تأکید ما دراین مذاکرات، رفع تحریم‌هاست. برای برداشتن تحریم‌ها، ما میز مذاکره را ترک نکردیم؛ آنهایی که به تعهد خود پشت پا زدند باید برگردند و تعهدات‎شان را اجرا کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.