افزایش نگرانی‌های جهانی در پی شیوع دوباره فلج اطفال

به گزارش نشریه فایننشال تایمز، مقام های بهداشتی در اقتصادهای ثروتمند جهان در رقابت برای جلوگیری از بازگشت فلج اطفال هستند، پس از آنکه این ویروس در چند کشور که ریشه کن شده بود، دوباره شیوع یافت.

مقام های بهداشتی شهر نیویورک از مشاهده نمونه هایی از فلج اطفال خبر دادند.

ماه گذشته نیز فردی در حومه نیویورک با اولین مورد از شیوع این بیماری در آمریکا از سال ۲۰۱۳ شناسایی شد.

در لندن، مقام های بهداشتی گفتند که پس از شناسایی این ویروس در لندن، واکسن فلج اطفال را به صدها هزار کودک تزریق می کنند.

در فلسطین اشغالی نیز اولین موارد ابتلا به فلج اطفال از سال ۱۹۸۸ گزارش شده و مواردی نیز در اوکراین جنگ زده مشاهده شد، جایی که خدمات بهداشتی تحت فشار زیادی قرار دارند.

حال این نگرانی وجود دارد که تردید در واکسیناسیون فلج اطفال و درگیری های جهانی ممکن است به بیماری که در آستانه ریشه کن شدن جهانی بود، امکان بازگشت دهد.

بیشتر قرن بیستم، فلج اطفال یکی از ترسناکترین بیماری های دوران کودکی بود که دهها هزار را هر سال به کام مرگ می کشاند و ناتوان می کرد.

اما به لطف واکسیناسیون سال های ۱۹۵۰ و مبارزه جهانی با این بیماری که در سال ۱۹۸۸ شروع شد، موارد ابتلا در سال ۲۰۱۹ به تنها ۱۷۵ مورد کاهش یافت و  تعداد کشورهایی که این بیماری مختص آنجاست به دو کشور پاکستان و افغانستان محدود شد.  

اما ظهور مجدد این بیماری در اروپا و آمریکا توام با خلل در برنامه های واکسیناسیون به واسطه همه گیری کرونا و جنگ در کشورهایی چون اوکراین و افغانستان، باعث شده است مقام های بهداشت عمومی زنگ های خطر را به صدا درآورند.

ماه گذشته سازمان جهانی بهداشت و یونیسف اطلاعاتی را منتشر کردند که نشان می دهد بیشترین کاهش واکسیناسیون کودکان در سه دهه گذشته روی داده است، به طوری که دستکم ۲۵ میلیون نوزاد در سال ۲۰۲۱ از واکسن های نجات دهنده محروم شده اند.

سال گذشته در مقایسه با سال ۲۰۱۹ و قبل از همه گیری کووید – ۱۹، کمتر از ۷ میلیون کودک سومین دُز واکسن فلج اطفال را از دست دادند.

به گفته «مری لیهی» مدیر اجرایی سیستم سلامت یکی از بزرگترین گروه های بیمارستانی در راکلند، این ویروس احتمالا افراد زیادی را بدون اطلاع شان آلوده کرده است، زیرا سه چهارم از افراد مبتلا شده هیچ علائمی ندارند.

این ویروس های شناسایی شده می توانند باعث بیماری و فلج شوند، اگر به آن اجازه داده شود در میان افراد واکسینه نشده برای مدتی طولانی شیوع یابند و جهش کنند.

سازمان جهانی بهداشت می گوید برای برخورداری از ایمنی جمعی به پوشش واکسیناسیون ۹۵ درصدی نیاز است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.