هشدار جدی سفیر چین به ژاپن؛ به ساز آمریکا نرقصید!

همزمان با ادامه تنش‌ها بین واشنگتن و پکن بر سر تایوان «کونگ شوآن‌یو» سفیر چین در ژاپن به توکیو درباره دخالت در امور تایوان هشدار داد.

منابع رسانه‌ای در چین از قبیل شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» خبر دادند، سفیر پکن در توکیو از ژاپن خواست که درباره مسائل مرتبط با تایوان، به ساز آمریکا نرقصد. کونگ شوآن‌یو به ژاپن هشدار داد که در امور داخلی چین دخالت نکند.

به گفته سفیر چین در ژاپن، هدف از اقدامات پکن در قبال تایوان مقابله با اقدامات تحریک آمیز سیاسی آمریکا و نیروهای جدایی طلب تایوانی است و این موضوع ارتباطی با ژاپن ندارد.

کونگ شوآن‌یو همچنین به ژاپن هشدار داد، رقصیدن به ساز آمریکا درباره مسائل تایوان، تخلف بزرگ از اصل «چین واحد» خواهد بود؛ اصلی که پایه و اساس روابط دو کشور است.

به گفته این دیپلمات ارشد چینی، ژاپن باید دست از تحریک رقابت و تشدید تنش‌ در منطقه بردارد قبل از آنکه بسیار دیر شود.

سفیر چین در ژاپن، سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را اقدامی تحریک آمیز خواند و اعلام کرد، آمریکایی‌ها وعده‌های سیاسی که داده بودند را نقض کردند.

وی با دفاع از مواضع چین در پاسخ به سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و اشاره به رزمایش‌های نظامی ارتش چین گفت: «پاسخ‌های چین علیه آن، موجه و منطقی هستند».

سفیر پکن در توکیو یادآوری کرد، در بیانیه مشترک چین و ژاپن، طرف ژاپنی بر این موضوع که تایوان بخش جدایی ناپذیر چین است احترام گذاشته است؛ موضوعی که اساس روتبط دو جانبه (پکن و توکیو) است».

وی با بیان اینکه طی سال جاری پنجاهمین سالگرد عادی سازی روابط چین و ژاپن در پیش است، از ژاپن خواست به قول‌های خود متعهد بماند و اقدامات سازنده در جهت تقویت روابط دو جانبه و ثبات منطقه را در پیش گیرد.

هشدار این مقام چینی به ژاپن در شرایطی مطرح شده که طی هفته‌های اخیر مقامات توکیو بارها در مسائل مرتبط به تایوان، موضعی هماهنگ با آمریکا اتخاذ کرده و به طرح اتهامو زنی علیه چین پرداخته‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.