چرا حسن روحانی بعد از یک سال سکوت خود را شکست؟

اواخر تابستان ۱۴۰۰ بود که حسن روحانی کرسی ریاست جمهوری را به ابراهیم رئیسی تحویل داد و در این مدت با وجود نقدهایی که از گوشه و کنار نسبت به عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم از سوی ساکنان جدید ساختمان پاستور به گوش می‌رسید، اما هیچ اظهار نظری از سوی روحانی و اطرافیانش از هیچ تریبونی به گوش نمی‌رسید، تا اینکه حسن روحانی در سالروز تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری‌اش و در دیدار با جمعی از وزرا و معاونان سابق رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سکوت یک‌ساله خود را شکست و به انتقادات پاسخ داد.

حسن روحانی در این دیدار گفت: «اینکه می‌گویند فشار خارجی مهم نیست، بلکه مدیریت داخلی اشکال دارد، حرف کاملا درستی است، اما تفسیر وارونه می‌کنند. تصمیمات ما ایراداتی داشته که امروز گرفتار این مشکلات شدیم. اگر تصمیمات درستی در داخل می‌گرفتیم، از خارج نمی‌توانستند این‌چنین به ما فشار بیاورند. ما سال ۱۳۹۷ تحت فشار ترامپ قرار گرفتیم».

وی افزود: «ترامپ مشکلات فراوانی ایجاد کرد. اما چه کسی به ترامپ چراغ سبز نشان داد؟ چه کسانی باعث شدند که ترامپ به خودش جرات بدهد و به این نتیجه برسد که اگر فشار حداکثری به ما وارد کند، در همان سال ۹۷ انقلاب ما سرنگون می‌شود. ترامپ که نمی‌خواست ما صرفا تحریم شویم. اطرافیان ترامپ به صراحت اعلام کردند مردم و مسئولان در ۲۲ بهمن جشن پیروزی انقلاب را نخواهند دید. هدف آن‌ها سرنگونی نظام و انقلاب بود. همه برنامه‌ریزی‌ها بر این مبنا بود. توطئه بیرونی بود، اما علامت داخلی هم دادند. اردیبهشت ۹۷ حاصل دی ۹۶ بود. پس مشکل از داخل است تا بیرون». حال باید دید که اظهارات روحانی ادامه‌دار خواهد بود، یا به همینجا ختم می‌شود.

 چرا حسن روحانی سکوت خود را شکست؟ / واکنش به فرافکنی های دولت رئیسی

 

روحانی می‌خواهد در عرصه سیاسی کشور باقی بماند

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه طی چندین سال گذشته حملات بسیار زیادی به شخص حسن روحانی انجام شده است، است، اظهار داشت: با توجه به اینکه اصول‌گرایان تندرو طی این مدت بخصوص در مجلس، حملات تندی علیه رئیس دولت یازدهم و دوازدهم روانه ساختند و او را متهم به خیانت کردند و هر اتفاقی که رخ می‌داد، به عنوان مثال افزایش گرانی‌ها را مدام به دولت روحانی ربط می‌دادند، روحانی بعد از یک سال سکوت خود را شکست.

وی افزود: در چنین شرایطی که قانون خاصی نیز وجود ندارد و هر احتمالی ممکن است، حسن روحانی طی یک سال گذشته دست به عصا عمل کرد و نخواست حرفی بزند، تا حاشیه‌ای جدید برای او ایجاد شود و اینکه اصول‌گرایان او را متهم نکنند که هنوز یک سال از دولت رئیسی نگذشته او با سخنان خود به نوعی چوب لای چرخ دولت انقلابی می‌گذارد، اما با توجه به اینکه در حال حاضر یک‌سال از استقرار دولت رئیسی می‌گذرد، حسن روحانی مشاهده می‌کند، دولت رئیسی در هیچ عرصه‌ای موفق نبوده، بنابراین برای پاسخگویی به اتهاماتی که طی این یکسال و همچنین مطالبی که علیه او و دولتش در زمان انتخابات بیان شده، بر مقام پاسخگویی بر آمده است.

زیباکلام گفت: روحانی سعی کرد در یک سال گذشته مورد غضب طیف تندرو و اصول‌گرایان قرار نگیرد، اما به دلیل اینکه دولت رئیسی نتوانست به وعده‌هایی که در مورد بهبود معیشت مردم داده بود عمل کند، به طوریکه تورم نه تنها کنترل نشد، بلکه شاهد بودیم با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت‌ها در بازار کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم با افزایش چندین برابری روبرو شد، در حوزه سیاسی خارجی نیز برجام هنوز بعد از یک سال در برزخ قرار دارد و هر روزی که می‌گذرد امید به احیای آن کم‌رنگ‌تر می‌شود، بنابراین در چنین شرایطی روحانی با انتقاداتی که از دولت رئیسی مطرح کرده، به نوعی در مقابل پاسخگویی بر آمده و اتهاماتی که یک سال گذشته به او و دولتش زده شده را جواب داده است.

این استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: به نظر می‌رسد، انتقادات روحانی به دولت رئیسی ادامه دار باشد، با توجه به عملکردی که دولت سیزدهم از خود نشان داده، از سوی دیگر با توجه به سن و سال حسن روحانی او حداقل ۱۰ سال دیگر می‌تواند در مناصب حکومتی ایفای نقش کند، از جمله در مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا سایر مناصب دیگر، بنابراین با این اظهارات به نوعی بعد از یک سال خانه‌نشینی، اعلام موجودیت کرده و گفته من هستم و عمر و حیات سیاسی حسن روحانی تمام نشده، در این رابطه باید منتظر اظهارات بیشتری از او در صحنه سیاسی کشور باشیم.


روحانی تنها جواب هجمه‌ها علیه خود را داد

محمدعلی نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به اینکه حسن روحانی بعد از مستقر شدن در دفتر جدید و آغاز دیدارهایش، به انتقادات علیه خود پاسخ داده است، گفت: طی یک سال گذشته هجمه زیادی بر علیه شخص حسن روحانی از طرف اصول‌گرایان بخصوص دولت ابراهیم رئیسی ایجاد شد، اما رئیس جمهور اسبق یک سال سکوت در این زمینه پیشه کرد، درحالیکه دولت سیزدهم در یک سال گذشته نتوانست انتظاراتی که از این دولت می‌رفت را برآورده سازد.

وی افزود: همواره در بیان رئیسی و دولت او حمله به بانیان وضع موجود انجام می‌گیرد، که مقصود آن‌ها از بانیان وضع موجود روحانی و دولتش است، درحالیکه بعد از گذشت یک سال دیگر چنین حرف‌هایی مورد قبول افکار عمومی نیست، ازسوی دیگر در زمان برگزاری انتخابات، رئیسی مدام از دولت روحانی انتقاد می‌کرد و اصول‌گرایان نیز خواستار برگزاری مناظره با دولت روحانی برای ارزیابی عملکرد بودند. این درحالیست که الان نیز خوب است، بعد از گذشت یک سال از عمر دولت رئیسی، صدا و سیما مناظره‌هایی را برگزار کند، تا افراد هم رده در دو دولت مقابل هم قرار بگیرند.

نمازی افزود: درحالیکه طی یک سال گذشته بر سر قضیه برجام اصول‌گرایان حملات زیادی را بر علیه دولت روحانی انجام دادند، خودشان بعد از یک سال مذاکره هنوز در نقطه اول ایستاده‌اند، در صورتیکه روحانی با صراحت اعلام کرد که نگذاشتند که قضیه احیای برجام در دولت او و به دست ظریف انجام شود، حال در چنین شرایطی باید دید که سرنوشت توافق برجام چه خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: این سخنان روحانی بیشتر به منزله روشنگری و دفاع از عملکرد خودش بوده است، زیرا با توجه به شرایطی داخلی کشور افق روشنی برای فعالیت سیاسی شخص حسن روحانی در حال حاضر وجود ندارد، در زمینه تنها شخص حسن روحانی می‌تواند با توجه به وعده‌هایی که ابراهیم رئیسی در سال گذشته داده، به آن‌ها پاسخ دهد، زیرا دولت رئیسی عمل تحقق این وعده را به بانیان وضع موجود یعنی دولت حسن روحانی ربط می‌دهند، بنابراین در شرایط فعلی روحانی می‌تواند به این اتهامات پاسخ دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.