میرلوحی: ببینید چه کسانی چوب لای چرخ دولت روحانی گذاشتند و مانع حل برجام شدند!

محمود میرلوحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: امروز هم می‌بینید اگر آقایان تصمیم قوی و پایدار داشتند، امروز به این شکل سکوت نمی‌کردند و به همین دلیل دو سال فرصت‌های کشور از دست رفت و مردم ما امروز زیر فشار اقتصادی، تورمی و بحران‌های ارزی قرار گرفتند. این موارد دستاورد مجلس یازدهم و عدم محاسبه دقیق جوانب کار و فضای بین‌المللی است.

او در پاسخ به این سوال که حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور پیشین، در روز عید غدیر در دیدار با تعدادی از اعضای کابینه دولت خود، گفتند مصوبه مجلس درباره برجام باعث شد، برجام در آخرین روزهای کاری دولت دوازدهم به امضا نرسد و شب گذشته هم تاکید کردند اگر می‌گذاشتند در اسفند ۹۹ به برجام بازگردیم، دولت را در شرایط دیگری تحویل می‌دادیم، علت صحبت‌های آقای روحانی در این مقطع زمانی چیست، گفت: در دوره اوباما که این توافق امضا شد، به تعبیر نمایندگان کنگره و سنا که ایران را از ساخت بمب هسته‌ای منصرف کردند از اوباما انتقاد می‌کردند که چرا دلارها را با هواپیما به ایران فرستادید. رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در جواب گفت که من این توافق را بدون درگیری نظامی با ایران به دست آوردم. در حالی که ما هم اعلام کردیم اصلا قصد ساخت بمب هسته‌ای نداریم و هدف استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است. اما کشور ما بعد از خروج ترامپ از برجام در معرض چالش‌های فراوان قرار گرفت و شرایط سختی برای ما و مردم ایجاد شد.

وی افزود: زمانی که بایدن آمد، او در استراتژی‌ها و راهبردهای خود در سیاست خارجی تاکید کرد که می‌خواهد از عربستان حساب‌کشی کرده و به برجام بازگردد. این دو نکته‌ مربوط به منطقه ما بود. اما نمایندگان مجلس یازدهم به تصور آنکه این یک رقابت جناحی است و اگر آقای روحانی پرونده را جمع کند، ممکن است به حساب او گذاشته شود، محاسبه غلطی داشتند. امروز هم اعلام می‌کنند ما همین برجام را می‌خواهیم. گره کار، اختلاف آمریکا با ۱+۴ بود. ما که به نوعی مظلوم و غیرمقصر شناخته می‌شدیم، آژانس انرژی اتمی در چندین گزارش سلامت کار و تعهدات ما را تایید می‌کرد و کشورهای دیگر به شکل مرتب با صدور بیانیه از ایران حمایت می‌کردند اما متاسفانه الان آن‌ها با آمریکا هم صدا شده و علیه ایران بیانیه صادر کردند.

میرلوحی تصریح کرد: فکر می‌کنم جریان رقیب دولت آقای روحانی اشتباه محاسباتی داشته و به تصور آنکه یک هفته بعد از آمدنشان همه چیز بر وفق مراد می‌شود، این اشتباهات و موانع را ایجاد کردند و امروز هم می‌بینید اگر آقایان تصمیم قوی و پایدار داشتند، امروز به این شکل سکوت نمی‌کردند و به همین دلیل دو سال فرصت‌های کشور از دست رفت و مردم ما امروز زیر فشار اقتصادی، تورمی و بحران‌های ارزی قرار گرفتند. این موارد دستاورد مجلس یازدهم و عدم محاسبه دقیق جوانب کار و فضای بین‌المللی است. به همین دلیل آن‌ها شعار می‌دهند ما خیلی موفق بوده و دستاوردهای مهمی داشتیم و حالا دستاورد آن‌ها این بود که توافق دو سال به تاخیر افتاده است.

این فعال سیاسی گفت:‌ امروز حادثه اوکراین باعث شده تا ایران اولویت اول آقای بایدن نباشد و احساس می‌کند که موقعیتش در اروپا و آمریکا احیا شده و خودش را از برجام بی نیاز می‌بیند. در حالی که قبل از حادثه اوکراین به برجام نیاز داشت و این نگرانی وجود دارد که اگر فضای انتخابات آمریکا داغ شود، امضای توافق بیشتر به تاخیر بیفتد. ایران به دلیل شرایط خاص نفت و گاز در اروپا که می‌تواند به راحتی روی آب آن را به فروش رسانده و فرصت‌های انتقال سوخت و گاز به اروپا را داشته باشد، این فرصت‌های طلایی را نباید از دست داد.

هشدار درباره پیامدهای «برخورد های تند با فرودستان» مقیم حاشیه شهرها

میرلوحی در پاسخ به این سوال که علت آنکه نمایندگان مجلس با کلیدواژه بانیان وضع موجود به دولت روحانی و حتی به جلساتی که بعد از پایان دوره ریاست جمهوری با برخی از اعضای کابینه خود برگزار می‌کند حمله می‌کنند چیست، گفت: آقایان قبل از آمدن آقای رئیسی، انواع و اقسام تریبون‌های مختلف از جمله صدا و سیما، رسانه‌ها و نماز جمعه را در اختیار داشتند و از آن موقع سعی کردند به شکل مرتب همه تقصیرها را گردن دولت روحانی بیندازند. آقای روحانی زمانی گفتند ذخایر استراتژیک ما کم است چقدر در آن زمان او را سرزنش کرده و در همان رسانه‌ها گفتند چرا اسرار کشور را بیان می‌کنید اما حالا که خودشان هستند می‌بینید که چه بی‌پروا واقعیت‌ها را وارونه جلوه می‌دهند.

وی افزود:‌ وقتی آقای روحانی می‌گوید میلیاردها دلار در حساب بانک مرکزی داشتیم و با تمام سختی‌هایی که برای تهیه ارز و برگرداندن ارزهای نفتی وجود داشت اما توانستیم کاری کنیم که ذخایر کالاهای اساسی و ارز در حساب‌ها وجود داشته باشد، آقایان دوست دارند بگویند به این شکل نبوده است. البته این موارد برای رد گم کردن و فرافکنی است چون کسانی که نمی‌توانند از بهبودی و پیشرفت کشور دفاع کنند، وقتی مورد سوال افکار عمومی قرار می‌گیرند، مجبورند بگویند این وضعیت را بانیان وضع موجود به وجود آورده‌اند. اگر قرار است بانیان وضع موجود مشخص شوند، به رسانه‌ها رجوع کنید که چه کسانی چوب لای چرخ دولت آقای روحانی گذاشتند و نگذاشتند برجام و FATF حل شود و ببینید چه تبلیغات منفی درباره گرفتن هواپیما و امضای قرارداد با شرکت‌های نفتی انجام دادند. بنابراین اگر قرار است بانیان وضع موجود مشخص شوند، خوب است مناظره‌ای در تلویزیون انجام شود و کارشناسان مسائل فنی را بحث کنند اما اینکه بگویند رقبای ما بانیان وضع موجود هستند این حرف‌ها درست نیست.

میرلوحی گفت: واقعیت آن است که ساختار تصمیم‌گیری در کشور دچار ناهماهنگی و ناهمواری است. در طول ۲۰ سالی که پرونده هسته‌ای در جریان بوده، همیشه شورای عالی امنیت ملی تصمیمات را هماهنگ کرده است. تا اینکه در دوره آقای روحانی، مصلحت بر آن شد تا این پرونده غیرنظامی نامیده شده و وزارت خارجه متولی آن شود. همه می‌دانیم مجری پرونده هسته‌ای، وزارت خارجه و آقای ظریف بود اما تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی پخته و به تایید رهبری می‌رسید. مجلس امروز با شعارهای انقلابی سر کار آمد و با تریبون‌هایی که داشتتد رقبای خود را از دور خارج کرده و مسندنشین مجلس شدند و به همین دلیل تصمیمات هم در فضای غیر حرفه‌ای گرفته می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.