بیانیه نانسی پلوسی درباره سفر به تایوان

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که شامگاه سه شنبه  وارد تایوان شده است، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: سفر ما یکی از چندین هیات کنگره به تایوان است - و به هیچ وجه با سیاست دیرینه ایالات متحده که بر اساس قانون روابط تایوان در سال ۱۹۷۹، بیانیه های مشترک ایالات متحده و چین و تضمین‌های شش گانه هدایت می شود، در تضاد نیست.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و اعضای هیات کنگره این بیانیه را پس از ورود به تایوان صادر کردند. این نخستین سفر رسمی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ۲۵ سال گذشته است.

در این بیانیه آمده است: سفر هیات کنگره ما به تایوان تعهد قاطع آمریکا به حمایت از دموکراسی زنده تایوان را نشان می دهد.

در بیانیه رئیس مجلس نمایندگان آمریکا آمده است: دیدار  از تایوان بخشی از سفر گسترده‌تر ما به منطقه هند و اقیانوسیه از جمله سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن است. این سفر با تمرکز بر امنیت متقابل، مشارکت اقتصادی و حکومت دموکراتیک انجام می شود.

در این بیانیه آمده است: گفت‌وگوهای ما با رهبران تایوان بر تایید مجدد حمایت از شریک آمریکا و ارتقای منافع مشترکمان، از جمله پیشبرد منطقه آزاد و باز هند و اقیانوسیه متمرکز خواهد بود. امروز بیش از هر زمان دیگری همبستگی آمریکا با ۲۳ میلیون نفر از مردم تایوان اهمیت دارد، زیرا جهان با انتخاب میان خودکامگی و دموکراسی روبروست.

در بیانیه رئیس مجلس نمایندگان آمریکا آمده است: سفر ما یکی از چندین سفر هیات های کنگره آمریکا به تایوان است  و به هیچ وجه با سیاست دیرینه آمریکا بر اساس قانون ۱۹۷۹  روابط تایوان، بیانیه های مشترک آمریکا و چین و تضمین های شش گانه در تضاد نیست. آمریکا همچنان با تلاش های یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود مخالف است.

جمعی از گروه‌های میهن‌پرست تایوانی سه‌شنبه شب در خیابان منتهی به هتل گراند حیات در تایپه که محل اقامت احتمالی نانسی پلوسی است، دست به اعتراض زدند.

یکی از این گروه‌ها به گلوبال تایمز گفت که معترضان قصد دارند در سراسر خیابان‌های این شهر دست به اعتراض بزنند.

سفر پلوسی به تایوان، در شرایطی انجام می شود که تنش بین واشنگتن و پکن بالا گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درصورت پافشاری نانسی پلوسی برای سفر به تایوان، پکن چه اقداماتی اتخاذ خواهد کرد، با لحنی دیپلماتیک و درعین حال هشدارگونه گفت: آمریکا بهای لطمه زدن به حق حاکمیت و یکپارچگی چین را خواهد پرداخت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.