جنجال در اسرائیل در پی افشای یک عملیات محرمانه موساد

 

 

روزنامه هاآرتص جزئیاتی از طرح اتهام توسط دیوید برنیاع، رئیس موساد علیه شیمریت مئیر، مشاور نفتالی بنت، نخست وزیر سابق اسرائیل مبنی بر افشای اطلاعاتی پیرامون یک عملیات محرمانه موساد طی دوره نخست وزیری نفتالی بنت منتشر کرد.

هاآرتص گزارش داد، شیمریت مئیر کمی قبل از کناره گرفتن نفتالی بنت از منصب نخست وزیری و کنار گذاشتن فعالیت سیاسی، استعفای خود را ارائه داد.

طی دیداری که برنیاع با شیمریت مئیر، شخصیت قدرت‌مند در دفتر نخست وزیر داشت، برنیاع در مقابل مسئولان امنیتی در این نشست گفت که مئیر یک عملیات محرمانه موساد را افشا کرده است.

این روزنامه عبری زبان اعلام کرد که اطلاعات افشا شده نیم ساعت قبل از دیدار برنیاع و مئیر منتشر شده و انگشت‌های اتهام به سمت مئیر نشانه رفته است؛ هرچند که افراد دیگری نیز بودند که اطلاع کافی از جزئیات این عملیات محرمانه موساد داشتند.

وضعیتی از جنجال شدید در داخل دستگاه‌های امنیتی اسرائیل درمورد خطر افشای عملیات محرمانه موساد که کمی بعد از انجام عملیات برملا شد و ضررهای بسیاری را به اطلاعات تل آویو وارد کرد، وجود دارد.

افراد نزدیک به رئیس موساد اعلام کردند که نفتالی بنت به آنها خبر داده که این عملیات برملا خواهد شد، اما او سرعت افشای جزئیات این عملیات را بدون هماهنگی با مسئولان موساد پیش بینی نکرده بود.

هاآرتص گزارش داد که دستگاه موساد اسرائیل بعد از انتشار جزئیات این عملیات تلاش کرد با موافقت بنت، در رسانه‌های خارجی این امر را منتشر سازد.

برنیاع این اتهام را علیه مئیر مطرح کرد که اطلاعات را در اختیار شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل درخصوص بازداشت یک زوج اسرائیلی در استانبول در نوامبر گذشته قرار داده بود. تماس مستقیمی میان برنیاع و رئیس سازمان اطلاعات ترکیه برای آزادی این زوج وجود داشت.

تحقیقات از بزرگ‌ترین مشاور نخست وزیر

برنیاع پس از آن، خواهان تحقیقات از مئیر که عامل انتشار این اطلاعات بود، شد.

بنت گفت: هرگامی که توسط مئیر انجام شد، بعد از موافقت با من بوده است.

نفتالی بنت در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس موساد هیچ گاه مئیر یا هیچ شخص دیگری را به افشای عملیات موساد متهم نکرد و هیچ گاه از من نخواست تحقیقاتی را درخصوص این عملیات یا برعکس انجام دهم. رئیس موساد با نخست وزیر برای انتشار جزئیات این عملیات بنا به دلایل عملیاتی مطلوب، هماهنگ کرده بود.

در این بیانیه آمده است که نفتالی بنت به مئیر دستور افشای هیچ اطلاعاتی درخصوص این عملیات در رسانه‌ها را نداده بود و همچنین رئیس موساد نیز از بنت برای انجام تحقیق درخواستی نکرده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.