ابطحی: افراطیون به توجیهات مختلف دست می زنند تا استراتژی رهبری کمتر مورد توجه نسل آسیب دیده جوان قرار بگیرد

سخنان رهبری در مورد ائمه جمعه یکی از آن سخنانی است که اگر جدی گرفته شود می تواند منشاء وحدت بیشتر جامعه در این شرایط سخت باشد.

 

متاسفانه سابقه تاریخی نشان داده است که دستگاه های تبلیغاتی رسمی و سیستم های عمل کننده در حاکمیت به این نوع سخنان رهبری کمتر توجه می کنند .

رهبری یک دهه قبل در اوج اتفاقات و ماجراهای تلخ بعد از انتخابات ۸۸ یک جمله کلیدی در مورد دفع حداقلی و جذب حداکثری فرمودند، شاید به جا باشد دفتر معظم له و یا بخش های مختلف حاکمیتی گزارشی بخواهند که در این مورد سخنان استراتژیک رهبری چه کردند؟

تریبون های رسمی و غیر رسمی، سیستم های امنیتی واطلاعاتی، چه اقداماتی انجام دادند؟

یک بار پس از همان سخنان به یکی از مسئولان اطلاعاتی گفتم احساس من این است که برای دفع نیروهای مختلف جامعه که باید حداقلی باشد ساختمان فرضی چند طبقه با اتاقهای پر از نیروهای فعال مشغولند ولی اتاق فرماندهی فرضی جذب حداکثری نه مسئولش مشخص است ونه کسی در اتاقهای آن رفت وآمد دارد ونه چراغی روشن است. این یعنی گزینشی برخورد کردن با سخنان ایشان از سوی کسانی که معتقدند تابع محض رهبری هستند.

سخنان رهبری در مورد ائمه جمعه نیز یکی از آن سخنانی است که اگر جدی گرفته شود می تواند منشاء وحدت بیشتر جامعه در این شرایط سخت باشد.

 باید ستاد نماز جمعه که عمدتا مخاطب اجرایی کردن این مانیفست هستند، از هم اکنون راه کارهای عملی پیدا کنند.

تاکید بر پدری کردن ائمه جمعه و ایجاد فضای مهربانانه ای که هرکس قصد کسب معنویت دارد و می خواهد حلقه وصل خودش را با دین نگه دارد بتواند در آن شرکت کند، جدی ترین راه انسجام داخلی است.

رهبری بر اساس واقعیت موجود دینداری حداکثری را در آحاد جامعه نمی بیند. در زمان هیچ یک از انبیاء و امامان هم همه جامعه رفتار دینی حداکثری نداشته اند. اساسا آنها که چنین هستند که نیاز زیادی به امر به تقوی ندارند. امر به تقوی و اقامه جمعه برای ایجاد وحدت و همدلی دینداران حداقلی است که در آن فضای معنوی رشد کنند.

اشاره رهبری به سخنانی که زنان کم حجاب را هم مثل فرزندان خودشان می دانند و یادرخواست از ائمه جمعه که در سایر روزهای هفته هم رفتارشان مهربانانه و دعوت به دین باشد و یا پرهیز دادن امامان جمعه از ورود در مسایل اقتصادی وهرچه که اقشاری از جامعه را از خیمه دینداری و معنویت بیرون می کند نیاز التیام بخش و اتحاد آفرین امروز جامعه است که فقط در چارچوب نماز جمعه نیست. استراتژی فرهنگی سیاسی کل جامعه باید تلقی شود.

در سابقه تاریخی هست که وقتی رهبری معظم از این دست سخنان می گویند، افراطیونی که منافع آنها در این رفتارها نیست به توجیهات مختلف دست می زنند تا این استراتژی رهبری کمتر مورد توجه نسل آسیب دیده جوان قرار بگیرد.

و نهایتا شورای مرکزی ائمه جمعه اگر گزینشی به به سخنان رهبری توجه نمی کند وظیفه دارد، بر ستادهای نماز جمعه و انتخاب ائمه جمعه نظارت کند تا این رسالتی که رهبری بر آن تاکید کرده اند عملی شود.

نماز جمعه در سراسر کشور ظرفیت آن را دارد که بر محور معنویت بتواند خیمه گسترده ای را بگستراند که هر هفته بیش از هفته قبل زیر آن مردم - با هر گرایشی - جمع شوند.

اشتباهات گذشته زیاد است. به جای پرداخت به آنها من اعتقاد دارم که باید به عملیاتی شدن این سخنان در اینده توجه کرد. 

اهمیت مضاعف این سخنان در این است که در شرایطی که عوامل گسست پیوند های ملی زیاد شده و اقشار مختلف جامعه روبروی یکدیگر قرار می گیرند ایراد شده ونشان از ترسیم خط رفتار سیاسی جامعه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.