جوزپ بورل: فضا برای مصالحه‌ بیشتر تمام شد/ اکنون در پی بهترین توافق هستم

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی در روزنامه فایننشال‌تایمز درباره مذاکرات احیای برجام نوشت: پس از ۱۵ ماه مذاکرات سازنده و فشرده در وین و تعاملات بی‌شماری با اعضای برجام و ایالات متحده، به این نتیجه رسیده‌ام که فضا برای مصالحه‌های قابل توجه بیشتر دیگر تمام شده است. من اکنون متنی را روی میز گذاشته ام که با جزئیات دقیق به لغو تحریم ها و همچنین گام های هسته ای مورد نیاز برای احیای برجام می پردازد.

در ادامه این یادداشت آمده است: این متن بهترین توافق ممکن است که من به عنوان تسهیل کننده مذاکرات، آن را امکان پذیر می دانم. این یک توافق کامل نیست، اما تمام عناصر اساسی را مورد توجه قرار می دهد و شامل مصالحه هایی است که به سختی توسط همه طرف ها به دست آمده است. اکنون باید تصمیماتی اتخاذ شود تا از این فرصت منحصر به فرد برای موفقیت استفاده شود و پتانسیل بزرگ توافق کاملاً اجرا شده آزاد شود. من هیچ جایگزین جامع یا مؤثر دیگری را در دسترس نمی بینم.


این مطالب مهم را بخوانید: 

ارتش اسرائیل به حالت آماده باش درآمد

شلیک سامانه اس ۳۰۰ به سمت هواپیماهای اسرائیل

پیشنهاد نظامی امارات به اردوغان


ما همچنین می‌دانیم که در تهران پس از تجربه منفی سال‌های اخیر، نسبت به اجرای کامل توافق تردیدهای قابل توجهی وجود دارد. با این حال، توافق روی میز نشان‌دهنده عزم همه شرکت‌کنندگان برجام برای تضمین پایداری آن، از جمله تعهد رئیس‌جمهور جو بایدن و تضمین‌های ایالات متحده در این زمینه است. در نتیجه، توافق از حرکات یکجانبه بالقوه برای تضعیف آن محافظت می شود.

اکنون زمان تصمیم گیری های سیاسی سریع برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین بر اساس متن پیشنهادی من و بازگشت فوری به برجام کاملاً اجرا شده فرا رسیده است. این توافق در خدمت عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در ازای لغو تحریم‌ها است و نشان می‌دهد که در زمان‌های آشفته، توافق‌های بین‌المللی متعادل هنوز امکان‌پذیر است.

اگر توافق رد شود، ما در معرض خطر یک بحران هسته ای خطرناک هستیم که در برابر چشم انداز افزایش انزوای ایران و مردم آن قرار دارد. این مسئولیت مشترک ما است که توافق را منعقد کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.