رئیسی : مشکلاتی مردم را رنج می دهد/ گره ها گشوده خواهد شد

آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه ۳۱ تیرماه در جریان بیست و نهمین سفر استانی خود، در جمع مردم اراک در ورزشگاه شهدای پنجم مرداد حاضر شد و اظهار کرد: روز اراک یادآور حماسه شرکت هایی است که در این استان پشتیبانی فنی و صنعتی از دفاع مقدس کردند.

وی با بیان اینکه چرا باید آذر آب در پنجم مرداد ماه مورد حمله دشمن قرار گیرد؟ چه کینه ای دشمن از آذراب و شرکت های این منطقه و کارگران با کفایت این استان دارد؟ گفت: دلیل این حمله این بود که دشمن احساس کرد که در واقع این جوانان پشتیبانی فنی و مهندسی جنگ را بر عهده دارند. روز پنجم مرداد که روز اراک نام گرفته یادآور رشادت و شجاعت و حماسه آفرینی و شهادت بیش از ۲۰۰ نفر از مردم این شهر است.

وی افزود: استان مرکزی علاوه بر تقدیم قریب ۷ هزار شهید و هزاران ایثارگر و جانبار که سلامت خود را برای دفاع از ناموس و قرآن به خطر انداختند، مهد مفاخر بزرگی است که نه فقط فخر اراک و ایران بلکه فجر جهان اسلام هستند و برای بشریت افتخار آفریده اند و بزرگانی هستند که همچنان به عنوان مفاخر همواره نامشان پیش روی ماست و باید همواره به عنوان الگو بمانند که در راس آنها امام خمینی(ره) قرار دارد.

رئیس جمهوری بیان کرد: امام بزرگوار احیاگر اسلام در قرن حاضر و عصر کنونی بود و نام و یاد او نماد همه ارزش ها و خوبی ها در کشور است.

رئیسی با بیان اینکه استان مرکزی استانی صنعتی است، بیان کرد: اینجا مرکز تولید و قطب صنعت کشور است و صنایع بزرگی در این استان فعال هستند، اما به دلیل خصوصی سازی های نادرست شرکت های عظیم این استان دچار مشکل شدند، زمانی که در دستگاه قضا بودم و امروز که با اراده ملت ایران در دولت مسئولیت بزرگی دارم، احساس می کنم باید برای برون رفت از این مشکل کار جهادی انجام شود، در همین راستا امروز در سفر به این استان به آذراب و هپکو سر زدم.

وی ادامه داد: با پیروی از امام(ره) و رهبری و با نگاه به زندگی شهید سلیمانی، از منطق "ما می توانیم " برخورداریم. مشکلاتی که امروز مردم را رنج می دهد، به دست جوانان رفع می شود و برای حل همه این مشکلات توانایی و ظرفیت بزرگی داریم که این ظرفیت ها می تواند مشکلات را حل کند. در فرهنگ و ادبیات ما "نمی شود و نشد و مگر می شود و کو اعتبارات  و ... " وجود ندارد، بلکه فرهنگ ما فرهنگ " ما می توانیم " است. نگاه ما مبتنی بر حل مشکلات و بازشدن گره ها به دست بیگانگان نیست، بیگانگان مشکل هیچکس را در دنیا حل نکردند و اول توکل ما به خدا و بعد تکیه ما به جوانان است.

رئیس جمهوری اضافه کرد: استان مرکزی در تولید خیلی از محصولات  مقام اول یا دوم را در کشور دارد و می تواند با مدیریت خوب و استفاده از همه ظرفیت ها بویژه ظرفیت نیروی کارآمد جهادی و انقلابی گام های بلندی در این عرصه بردارد. دولت خود را موظف می داند در خدمت مردم فرهیخته گام های بلند و ماندگاری را جهت رفع مشکلات بردارد و یقین داریم که عنایت و لطف خداوند که در این ۴۳ سال همراه ما بوده پس از این نیز همراه خواهد بود و آینده برای ملت ایران بسیار روشن است.

رئیسی خاطرنشان کرد:  دشمن به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی است و می خواهد به جوان و دختر و پسر و کارگر و کشاورز ما یاس را القا کند، امروز هرکس در هر جای کشور یاس در دل مردم بیندازد، بخواهد یا نخواهد در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

وی بیان کرد: به مدیران اجرایی استان و کشور می گویم هرکس در هرجا در کسوت خدمت گذاری به مردم قرار دارد، اگر با گام هایی که برمی دارد در دل مردم امید ایجاد کند، بداند در جهت راهبرد انقلاب اسلامی حرکت کرده است.

رئیس جمهوری اضافه کرد: برخی صنایع استان نیمه تعطیل و برخی دچار تعطیلی شده اند که فعال کردن این واحدهای صنعتی اشتغال و تولید را در استان فعال می کند، استاندار مرکزی اقداماتی را دنبال کرده و باز هم باید در ادامه اقدام در جهت فعال سازی واحدهای نیمه تعطیل انجام گیرد و تولید استان رونق بگیرد و اشتغال ایجاد شود.

وی بیان کرد: یکی از دغدغه های مردم استان بیکاری است، نمی پسندیم در استانی که این میزان صنعت و کشاورزی دارد بیکاری مردم را رنج دهد، حتما با یک کار جهادی و کمک دولت، صنایع نیمه تعطیل یا تعطیل فعال شده و تولید در آنها رونق می گیرد و مسئله اشتغال تا حدود زیادی در آنها حل خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت معدنی استان مرکزی گفت: این معادن نباید به افرادی که توانایی و انگیزه ندارند واگذار شوند یا اینکه حقوق مالکانه دولت و مردم پرداخت نشود. این افراد نباید معادن را حیات خلوت خود قرار دهند، برای برون رفت از این شرایط، کارگروهی را تعیین می کنیم که با فعالیت آن، این معادن به افراد واجد شرایط واگذار شود و حقوق مالکانه آنها به دولت پرداخت شود و مردم شاهد آبادانی در شهرها و محلات خود شوند.

رئیسی ادامه داد: امروز وزیر صمت و نیرو در این هیئت همراه ما هستند و مسائل را بررسی کردند و جزو ماموریت های جدی آنهاست که در حوزه صنایع سنگین و در کارگاه های کوچک مشکلات را رفع و موانع را از پیش پای تولید بردارند تا تولید رونق پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی، ظرفیت های خوبی در حوزه کشاروزی و دامداری نیز دارد، اضافه کرد: کشاورزان باید احساس کنند کشاورزی برای آنها صرفه اقتصادی دارد. خیلی از روستاهای استان تمام امکانات نظیر آب و برق و جاده و خانه بهداشت و مدرسه را دارند، اما کشاورز احساس می کند که در روستا نماند و به حاشیه شهر برود، چراکه تصور می کند اقتصاد روستا فعال نیست و کشاورزی صرفه ندارد، بر این اساس فعال سازی اقتصاد روستا در دستور کار است، اگر اقتصاد روستا فعال شود کشاروز در روستا می ماند. از طرفی می توان با انجام کشاورزی قراردادی و خرید تضمینی از سوی دولت، حمایت از کشاورزان و دامداران را در دستور کار قرار داد.

رئیسی در خصوص آلودگی هوای اراک گفت: هر توسعه یافتگی در این کشور باید همراه با حفظ محیط زیست باشد، محیط زیست باید برای مردم حفظ شود و آلاینده ها نباید مردم را آزار دهند، برخی آمار بیماری ها در این شهرستان و استان به سبب آلاینده ها است.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه به صنعت و پیشرفت صنعتی بسیار اهمیت می دهیم، گفت: اما این مهم به شرط حفظ محیط زیست است، اگر محیط زیست آسیب ببیند توسعه صنعتی به ضد خودش خواهد شد. صنایع ما باید در این حوزه هزینه کنند، چراکه هزینه برای محیط زیست سرمایه گذرای برای کشور است و جان مردم برای ما اهمیت دارد. نباید اجازه داد یک جوان به خاطر آلودگی هوا به بیماری مبتلا شود و این مسئله به هیچ عنوان برای دولت پذیرفته نیست.

رئیسی افزود: هوای پاک حق مردم است و از این حق باید صیانت و پاسداری کرد، لذا مسئولین از این حق مردم صیانت کنند. امروز دولتمردان وظیفه دارند که هوای پاک را برای مردم حفظ کنند و اجازه ندهند هوای پاک به وسیله هرکس یا صنعت یا اقدامی آلوده شود و مردم ما در استان دچار آسیب شوند، این مهم باید به صورت جدی و نه به صورت بخشنامه و توصیه، پیگیری شود. صنایع نباید به هیچ عنوان اجازه دهند هوای استان آلوده شود.

وی اضافه کرد: افتخار من این است که آرام نداشته باشم و به همه گفته ام که امروز شان همه ما فقط خدمت گذاری به مردم است و شان دیگری نداریم و برای انجام کار، شب و روز و تعطیلی نباید داشته باشیم.

وی خطاب به مردم و جوانان گفت: هر اقدام این دولت باید برخوردار از حمایت مردم باشد، اگر حمایت و همراهی مردم و عنایت مردم نباشد دولت در خیلی از برنامه ها توفیق پیدا نخواهد کرد، لذا اسم دولت را دولت مردمی گذاشته ایم. مردمی، یعنی میدان دادن به مردم در تمام سطوح، به دولتی ها توصیه کرده ام که امروز میدان دادن به مردم در بازار و اقتصاد و فرهنگ و مسائل اجتماعی و حل مشکلات اجتماعی یک اصل مهم است، چراکه هرجا به مردم اعتماد شد موفقیت ازآن دولت ها بود و ما رمز موفقیت خود را در مردمی بودن دولت می دانیم.

رئیس جمهوری تصریح کرد: مردم را با نگاهی همانند نگاه امام راحل می بینیم. امام(ره) مردم را باور داشت، امروز دولتمردان باید با همه وجود مردم و کارآمدی مردم را در همه عرصه ها باور کنند و بدانند گره ها با خدمت گذاری دولت و به دست جوانان گشوده خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.