محکومیت حمله به عراق از سوی سلزمان ملل

سازمان ملل متحد گلوله باران روز چهارشنبه یک تفرجگاه کوهستانی در استان دهوک عراق را به شدت محکوم کرد.

در بیانیه دفتر سازمان ملل در عراق آمده است: غیرنظامیان بار دیگر تحت تاثیر استفاده بی رویه از سلاح های انفجاری قرار گرفته اند. بر اساس قوانین بین المللی، افراد غیر نظامی نباید مورد حمله قرار گیرند.

 دفتر سازمان ملل در عراق خواستار تحقیقات کامل برای مشخص شدن این حمله شد و تاکید کرد که حاکمیت و تمامیت ارضی عراق باید همیشه مورد احترام واقع شود.

یونامی با ابراز همدردی با خانواده قربانیان و آرزوی بهبودی مجروحان، از همه طرف‌های درگیر در عملیات نظامی در منطقه خواست تا هرگونه حمله به غیرنظامیان را بدون تأخیر متوقف کنند.

حمله توپخانه ای روز چهارشنبه ارتش ترکیه به مرکز گردشگری «په رخ» در مدیریت «زاخو» از منطقه «باتیفا» اقلیم کردستان عراق تاکنون باعث مرگ دستکم ۱۱ زن و کودک شده است و همه کشته شدگان نیز عرب عراقی (از جنوب و مرکز عراق و عمدتا بغداد) و گردشگر هستند.

یکی از شاهدان صحنه حملات به رسانه های عراقی گفت که این حملات ترکیه ۱۵ دقیقه بعد از آن آغاز شد که ۲۰ اتوبوس از گردشگران وارد روستای په رخ ناحیه زاخو در استان دهوک شدند.

او به خبرگزاری العراقیه گفته است که دست یکی از دوستانش در این حمله قطع شد و پیرمردی با دخترانش را دیده است که همگی در این حمله جان باختند.

اعتراض ها و موج محکومیت ها علیه ترکیه در عراق در حال شدت گیری است و تاکنون بسیاری از سیاستمداران و چهره ها و نخبگان در کنار فعالان شبکه های اجتماعی این اقدامات ترکیه را محکوم کرده اند.

در همین راستا، شهروندان خشمگین عراقی با حمله به دفتر صدور روادید ترکیه در نجف، آن را تعطیل کردند و پرچم ترکیه را پایین کشیدند و در منطقه ای دیگر از نجف نیز پرچم آن کشور را آتش زدند، معترضان در بغداد نیز مقابل سفارت ترکیه تجمع کردند و شعارهای اعتراضی در محکومیت حملات نظامی به شمال عراق و حضور اشغالگرانه در خاک این کشور سر دادند.

همچنین مراکز صدور روادید ترکیه در شهرهای بصره و ناصریه عراق نیز به دست مردم خشمگین تعطیل و ویدیوهای آن در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

وزارت امورخارجه ترکیه چهارشنبه شب در بیانیه ای حمله به دهوک عراق را یک اقدام تروریستی دانست و آن را به پ. ک. ک نسبت داد .

به گزارش رسانه‌های ترکیه، در ادامه بیانیه این وزارتخانه آمده است: چنین گمان می‌رود که حمله به دهوک یک حمله تروریستی بوده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: ترکیه مخالف حملاتی است که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد و آنکارا تمام اقدامات را برای جلوگیری از جان باختن غیر نظامیان در مبارزه با تروریسم را درپیش می‌گیرد.

وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد: از مقامات عراقی میخواهیم که از اظهارنظرهایی که تحت تاثیر تبلیغات تروریستی است، خودداری کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.