بایدن، عادل الجبیر را به دروغ گویی متهم کرد!

ایندپندنت گزارش داد، عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی و وزیر سابق امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه به خبرنگار فاکس نیوز گفت که از انتقاد بایدن از محمد بن سلمان بر سر نقش وی در قتل خاشقچی در سال ۲۰۱۸ اطلاعی ندارد. 

او گفت: من گفتگو در خصوص این مساله خاص را نشنیدم. 

اما زمانی که بایدن در ساعات پایانی روز شنبه (به وقت آمریکا) به کاخ سفید بازگشت، خبرنگاران از وی در مورد این اظهارات الجبیر سوال پرسیدند.

یک خبرنگار کاخ سفید از رییس جمهور امریکا پرسید: وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرده است که شما ولیعهد این کشور را به قتل خاشقچی متهم نکرده‌اید. آیا این اظهارات حقیقت دارد؟ 

بایدن قاطعانه پاسخ داد: خیر حقیقت ندارد. 

به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه پس از دیدار با محمد بن سلمان اعلام کرده بود که موضوع قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف سعودی را در این دیدار مطرح کرده است. 

رئیس جمهور آمریکا که به جده عربستان سفر کرده بود، روز جمعه به وقت محلی عربستان در نشستی خبری ادعا کرد: اعلام کردم معتقدم او (ولیعهد سعودی) مسوول این قتل است. ولیعهد عربستان گفت که شخصا مسوول این قتل نیست و علیه عاملین آن اقدام کرده است. 

از سوی دیگر یک مقام سعودی به رویترز اعلام کرد، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفته ریاض اقداماتی برای جلوگیری از اشتباهاتی چون قتل جمال خاشقچی انجام داده اما «واشنگتن نیز مرتکب اشتباهاتی از جمله در عراق» شده است. 

بایدن زمانی متعهد شد که عربستان سعودی را در جهان طرد کند و روابط دو کشور بر سر تعدادی از مسائل از جمله قتل جمال خاشقچی، ستون نویس واشنگتن پست تیره شده بود. 

جامعه اطلاعاتی ایالات متحده می‌گوید که محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی مسئول قتل خاشقچی است، ادعایی که عربستان آن را رد می‌کند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.