پاسخ سرسختانه ترکیه به اظهارات لیز تراس

ترکیه اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس در خصوص استقرار پناهجویان در خاک ترکیه در ازای دریافت پول را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه روز یکشنبه به اظهارات «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر اینکه او به دنبال توافقی با ترکیه در مورد مشارکت درامور پناهندگی است، واکنش نشان داد.

به نوشته روزنامه «حریت» روز شنبه در مطبوعات انگلیس خبری منتشر شد مبنی بر اینکه لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس ممکن است خواستار توافقی با ترکیه مشابه توافقنامه انجام شده با رواندا در زمینه مشارکت در امور پناهندگی باشد.

به دنبال این مسئله، «تانجو بیلگیچ»سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:«امیدواریم این ادعاهایی که در مورد خانم تراس منتشر شد، بی‌اساس باشد.»

تراس یکی از مدعیان رهبری حزب محافظه کار انگلیس پس از استعفای « بوریس جانسون» نخست وزیر کنونی این کشور است. انگلیس و رواندا اخیراً قراردادی را در زمینه مشارکت پناهندگی منعقد کرده‌اند که بر اساس آن این کشور در ازای منافع مالی تعداد معینی از پناهندگان را در خاک خود میزبانی می‌کند. ترکیه در ۸ سال گذشته میزبان بیشترین شماری پناهجو در جهان بوده است.

این دیپلمات ترکیه‌ای در ادامه گفت: «ترکیه نه اردوگاه پناهندگان خواهد بود و نه مرزبان هیچ کشوری. ترکیه به هیچ عنوان تعهدات بین ‌لمللی کشورهای ثالث را بر عهده نخواهد گرفت. علاوه بر این، ما در سال گذشته به دنبال اخبار مشابهی که در مورد پناهجویان افغان منتشر شد، موضع خود را به طورعلنی به اشتراک گذاشته بودیم.»

روزنامه «تایمز» روز شنبه نوشت که تراس در محافل خصوصی به نمایندگان پارلمان گفته که مایل است از توافق منعقد شده با رواندا، در ترکیه نیز تقلید کند. 

ایران نیز پیشتر در زمینه طرح انگلیس در انتقال پناهجویان به کشور آفریقایی رواندا اعلام کرده بود،این طرح انگلیس در قرار دادن مسؤولیت خود در قبال پناهجویان بر دوش یک کشور ثالث، افراد پناهنده را در معرض نقض حقوق مندرج در کنوانسیون‌های پناهندگی و معاهدات حقوق بشری قرار داده و ملاحظات انسانی و اخلاقی را به شکل کاملی نادیده می‌گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.