تهدید جدید بایدن علیه ایران/ اگر به برجام برنگردید...

رئیس‌جمهور آمریکا در یک یادداشت برای روزنامه آمریکایی به تشریح چرایی سفر خود به عربستان سعودی پرداخته و در آن علیه ایران لفاظی کرده است.

رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا که در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ مدعی شده بود به دلیل قتل «جمال خاشقچی» حاکمان عربستان سعودی را پاسخگو خواهد کرد، در توجیه چرایی سفر آتی خود به ریاض و دیدار با ملک سلمان شاه و محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی یک یاداشت منتشر کرد.

یادداشت جو بایدن در روزنامه «واشنگتن پست» تحت این عنوان منتشر شده است: «چرا من قصد دارم به عربستان سعودی بروم».

بیشتر بخوانید: رایزنی تلفنی رئیسی با رئیس جمهور سوریه

وی در ابتدا نوشت: «هفته آینده، من به خاورمیانه سفر خواهم کرد تا فصل جدید و امیدوارکننده‌تری از تعامل آمریکا را در آنجا آغاز کنم. این سفر در زمان حیاتی برای منطقه انجام می‌شود و منافع مهم آمریکا را به پیش خواهد برد».

به روایت بایدن، «خاورمیانه امن‌تر و یکپارچه‌تر از بسیاری جهات به نفع آمریکایی‌ها است. آبراه‌های آن برای تجارت جهانی و زنجیره‌های تامینی که ما به آنها تکیه می‌کنیم ضروری هستند.  منابع انرژی آن برای کاهش تاثیر جنگ روسیه در اوکراین بر منابع جهانی حیاتی است و منطقه‌ای که از طریق دیپلماسی و همکاری گرد هم می‌آید به جای اینکه از طریق درگیری از هم بپاشد، به احتمال کمتری منجر به ظهور افراط‌گرایی خشونت‌آمیز می‌شود که میهن ما را تهدید می‌کند یا جنگ‌های جدیدی که می‌تواند بار جدیدی را بر دوش نیروهای نظامی ایالات متحده و خانواده‌های آنها بگذارد».

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «اجتناب از آن سناریو برای من از اهمیت بالایی برخوردار است. من دیپلماسی را از جمله از طریق دیدارهای رو در رو برای رسیدن به اهدافمان دنبال خواهم کرد».

وی سپس به انتقاد از مواضع دولت جمهوری‌خواه دونالد ترامپ پرداخت و تصریح کرد: «خاورمیانه‌ای که من از آن دیدن خواهم کرد، پایدارتر و امن‌تر از خاورمیانه‌ای است که دولت من ۱۸ ماه پیش به ارث برده بود».

بایدن در یادداشت خود ادامه داد: «یک ماه قبل از مراسم تحلیف (ریاست جمهوری) من، سفارت ما در بغداد با بزرگترین حمله موشکی در یک دهه اخیر روبرو شد. حملات علیه سربازان و دیپلمات‌های ما نسبت به سال قبل چهار برابر شده بود. سلف من (ترامپ) بارها به بمب‌افکن‌های بی-۵۲ دستور داد که از ایالات متحده به منطقه پرواز کنند و دوباره برای جلوگیری از این حملات بازگردند اما این کار موثر نبود و حملات ادامه یافت».

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از یادداشت خود برای واشنگتن پست در توضیح چرایی سفرش به عربستان سعودی، مواضع دولتش علیه ایران را بازگو کرد. وی بدون نام بردن از ترامپ، به شدت از مواضع او و دولت سابق آمریکا انتقاد کرد.

او نوشت: «پس از اینکه سلف من (ترامپ) از توافق هسته‌ای که داشت کار می‌کرد، عدول کرد، ایران قانونی را تصویب کرد که گسترش سریع برنامه هسته‌ای خود را الزامی می‌کرد. سپس، زمانی که دولت قبل (ترامپ) در شورای امنیت سازمان ملل به دنبال محکوم کردن ایران به دلیل این اقدام بود، ایالات متحده خود را منزوی و تنها دید».

بایدن سپس ادعا کرد: در اولین هفته‌های حضورم به عنوان رئیس‌جمهور، کارشناسان اطلاعاتی و نظامی ما هشدار دادند که منطقه تحت فشار خطرناکی قرار دارد. (این موضوع) به دیپلماسی فوری و فشرده داشت. برای احیای بازدارندگی، دستور حملات هوایی در پاسخ به حملات علیه نیروهایمان را صادر کردم و اقدامات دیپلماتیک جدی را برای ایجاد منطقه‌ای با ثبات‌تر آغاز کردم».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین مدعی شد: «در عراق ما به ماموریت جنگی ایالات متحده پایان دادیم و حضور نظامی خود را برای تمرکز بر آموزش عراقی‌ها تغییر دادیم در حالی که ائتلاف جهانی علیه دولت اسلامی (داعش) را که در زمان معاونت ریاست‌جمهوری‌ام تشکیل دادیم، حفظ کردیم و اکنون به جلوگیری از ظهور مجدد داعش اختصاص داشتیم. ما همچنین به تهدیدات علیه آمریکایی‌ها پاسخ داده‌ایم. میزان حملات تحت حمایت ایران (به نیروهای آمریکایی) در مقایسه با دو سال قبل به شدت کاهش یافته است و در فوریه گذشته، در سوریه، حاجی عبدالله رهبر داعش را هدف قرار دادیم و توانایی آمریکا برای از بین بردن تهدیدات تروریستی را بدون توجه به جایی که آنها بخواهند مخفی شوند، نشان دادیم».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.