هدف اصلی رئیس جمهور آمریکا از سفر به عربستان

 

در شرایطی که در روزهای آتی جو بایدن راهی خاورمیانه می شود، گفته می شود مسئله ایران از مهمترین مسائل مورد بررسی در این سفر خواهد بود. 

الکس وطنخواه مدیر برنامه ایران در موسسه خاومیانه و از اعضای ارشد ابتکار عمل مرزی اروپا با انتشار یادداشتی با عنوان «نگاهی از منظر تهران به سفر بایدن به خاورمیانه» به بررسی ابعاد این سفر پرداخته است.

اولویت اصلی سفر بایدن

مقامات ایرانی پیش‌بینی می‌کنند که اولویت اصلی در سفر رئیس‌جمهور جو بایدن به خاورمیانه تاکید مجدد بر تعهد ایالات متحده به شرکای خود در منطقه باشد.  برای رسیدن به این هدف، انتظار در تهران این است که بایدن به شرکای منطقه‌ای آمریکا مانند اسرائیل و عربستان سعودی امتیازاتی بدهد.

ایرانی ها بسیار امیدوارند که چنین امتیازاتی محدود باشد و مذاکرات هسته ای به بن کشیده شده ایران و آمریکا را نابود نکند.

با این حال، به نظر نمی رسد تهران انتظار داشته باشد که سفر بایدن منجر به تشکیل یک اتحاد نظامی منطقه ای جدید به رهبری واشنگتن شود که ایران را هدف قرار دهد. شاید این روایت ایرانی درست باشد. اما در عین حال، تهران  پذیرفته در شرایطی که حمله روسیه به اوکراین واشنگتن را به بازسازی شهرت خود به عنوان یک ضامن امنیتی قابل اعتماد برای شرکای در اروپا و آسیای شرقی و همچنین خاورمیانه خود سوق می دهد، ایالات متحده انگیزه و توانایی بسیج شرکای خود در خاورمیانه را دارد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر«سیگنال منفی سفر خاورمیانه ای بایدن به ایران» بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.